Sedmá příčka v Evropě

Češi „paří“ první ligu: 66 % mladých zabíjí volný čas hraním na PC

Sedmá příčka v Evropě
Češi „paří“ první ligu: 66 % mladých zabíjí volný čas hraním na PC

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Necelých 67 procent Čechů ve věku 16 až 24 let hraje ve svém volném čase videohry přes internet. S přibývajícími roky potom obliba interaktivní zábavy klesá, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Česká republika je také na 7. příčce žebříčku evropských zemí s největším podílem mladých hráčů. V rámci Evropské unie statistikám dominují Dánsko a Finsko.

Data přinesl ČSÚ ve svém měsíčníku Statistika & My na základě šetření Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci. Studie se zabývá hraním her na PC či mobilní platformě s ostatními hráči (online multiplayer), hrami hranými přes internetový prohlížeč (nejčastěji na sociálních sítích) či hrami staženými přes internet. 

Úřad si všímá, že hraní láká daleko častěji muže (29procentní zastoupení) než ženy (11 %). Podle údajů Eurostatu za rok 2016 jsou nejsilnější demografickou skupinou herního průmyslu mladí muži. Zatímco v rozmezí 16–24 let se online hraní věnuje 44 % žen, u hráčů čísla v též kategorii stoupají k 65 %. Češi v tomto ohledu evropské průměry jasně předhánějí. Mladých mužských hráčů je v tuzemsku 74 procent. Česko se tak řadí na sedmé místo v Evropě.

Nejzapálenější online hráči jsou v tomto věku v Dánsku, a to 82 %. Překvapivě vysoký podíl si zde drží také hráčky, online hraní se věnuje sedm z deseti Dánek. 

Na druhé příčce za Dánskem se nachází Finsko, dále Maďarsko, pak Německo, páté je Lucembursko, šesté Portugalsko a sedmou zemím s největším podílem hráčů je Česká republika. Naopak nejméně hrají muži ve věku 16–24 let ve Slovinsku, a to jen 46 % mužů v této věkové kategorii.

ČSÚ rovněž uvádí, že po 24. roku života obliba her razantně klesá. Oproti dvoutřetinovému podílu mezi studenty si hru v kategorii 25–34 spustí už jen 30 procent lidí a čísla s přibývajícími lety dále padají. Hraje jen 8 % důchodců.

Statistický úřad také upozorňuje na důležitost online služeb v souvislosti s distribucí videoher. Prodej fyzických kopií v kamenných prodejnách je v posledních letech na ústupu a na jeho místo nastupuje pohodlnější stahování titulů z online obchodů. Takový internetový obchod mají mobilní platformy i herní konzole. Na PC je jednoznačně největší on-line distribuční sítí pro videohry platforma STEAM. Podle šetření zpracovaného GameDev Area a MU Game Studies bylo v roce 2016 prostřednictvím této platformy vydáno 16 českých titulů. Ty oslovily celosvětově více než 1,6 milionu hráčů, kteří strávili jejich hrou přibližně 52 milionů hodin. Celkově se přes platformu STEAM prodalo 1,9 milionu kopií českých her vydaných v roce 2016. Jejich tržby dosáhly výše 49 milionů dolarů, tedy více než 1 miliardy Kč.

V roce 2016 byla ve světě nejvíce vidět adventura Samorost 3 od vývojářského studia Amanita Design společně se skákačkou Chameleon Run od Hyperbolic Magnetism nebo simulátor ježdění s kamionem American Truck Simulator. Letos zaujal především příběh velkého úspěchu strategické hry s vlaky Mashinky od Jana Zeleného.

red, jh

2. ledna 2018