Tresty pro politiky

Bavorský premiér ignoruje zákaz naftových aut. Podle ekologů by měl skončit ve vězení

Tresty pro politiky
Bavorský premiér ignoruje zákaz naftových aut. Podle ekologů by měl skončit ve vězení

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Měl by jít politik za ignorování platných rozsudků za mříže? Právě touto otázkou se nyní začíná zabývat Evropský soudní dvůr a to v souvislosti s případem bavorské vlády. Jejím členům v čele s premiérem Markusem Söderem totiž hrozí tresty za to, že vytrvale odmítají zavést v účinnost soudní rozhodnutí, které nařizuje zakázat vjezd aut s naftovými motory do Mnichova. Informuje o tom například server Deutsche Welle.

Vládě už kvůli této věci soud vyměřil dvě pokuty, které dosud nezaplatila. Ekologický spolek na podporu ochrany životního prostředí Deutsche Umwelthilfe (DUH) přitom podal první stížnost již v roce 2012, tedy v roce, kdy mělo soudní rozhodnutí o zákazu vjezdu pro naftová vozidla vejít v platnost. Soud proto hledá další cesty, jak platný rozsudek vynutit, a jednou z nich může být i uvěznění odpovědných osob, včetně předsedy bavorské vlády a šéfa Křesťanskosociální unie (CSU) Markuse Södera. 

Zelené skupiny obhajují možné uvěznění předních politiků tím, že svou nečinností riskovali zdraví mnoha mnichovských občanů. „Odmítnutí bavorské vlády zavést v Mnichově rozsudek o čistém vzduchu představuje úplný čelní útok na demokracii,“ tvrdí šéf DUH Jürgen Resch. Podle něho Söder i jeho předchůdce Horst Seehofer ohrozili zdraví tisíců lidí v Mnichově, kteří mají právo na čistý vzduch. 

Söder zůstává v klidu

V důsledku stížnosti podané před sedmi lety DUH nařídil mnichovský správní soud Bavorsku vypracovat nový plán na ochranu ovzduší. Ten měl mimo jiné stanovit omezení pro dieselové automobily na zvláště frekventovaných silnicích. Bavorská vláda však nijak nekonala, dokonce ani uložené penále neměly žádný účinek.

Podle Spolkového ústavního soudu nezná německé právo nic jako „pokutu“ proti konání či nekonání veřejných činitelů. Soudy v zemích Evropské unie jsou však povinny přijmout veškerá opatření, aby zajistily dodržování evropské směrnice o znečišťování ovzduší.

Södera nicméně nechává aktuální dění klidným. Podle něho vláda postupovala legálně a zcela opodstatněně. Tím odkázal na fakt, že vláda před sedmi lety potřebu zákazů vozidel s naftovým motorem zkoumala, opatření ale poté vyhodnotila jako „nepřiměřené“.

Případ má podle mnohých širší politické důsledky, protože ukazuje na problémy německého soudnictví s donucením státních orgánů respektovat soudní rozhodnutí. Pokuty za nedodržení jsou omezeny na částku 10 000 eur. Toto opatření se však většinou prokázalo jako neúčinné a to mimo jiné proto, že peníze stejně končí ve státních pokladnách.

, mm

3. září 2019