3. a 4. vlna EET

„Napadneme libovůli ministerstva.“ Další ústavní stížnost kvůli EET

3. a 4. vlna EET
„Napadneme libovůli ministerstva.“ Další ústavní stížnost kvůli EET

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Ústavní soud bude už brzy rozhodovat o další zásadní společenské a politické otázce. Poté, co nedávno opoziční poslanci u soudu uspěli, když napadli zdanění církevních restitucí, se o něco podobného pokusí opozice v případě EET. Napadnout chce rozšíření elektronické evidence na další profese s podobnými argumenty, s jakými Ústavní soud před dvěma lety část zákona o EET zrušil. Počkají ale, až ministerstvo financí k rozšíření EET vydá prováděcí vyhlášky. K Ústavnímu soudu by se tak měli obrátit až na jaře příštího roku.

Poslanci ODS a Pirátů ale i dalších klubů kritických k rozšíření EET napadnou novelu v momentě, kdy k ní budou hotovy prováděcí vyhlášky ministerstva financí. Právě v těch totiž poslanci, kteří kritizují EET, vidí neadekvátní pravomoci ministerstva. O reálném dopadu zákona rozhodne až ministerstvo financí, upozorňují.

Prováděcí vyhlášky by měly být známé před tím, než začne třetí a čtvrtá vlna EET platit. Tedy v průběhu jara. Poté se poslanci obrátí na Ústavní soud, řekl deníku Echo24 pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík.

„Právě v prováděcích vyhláškách vidíme ty největší problémy, jak si zákon vyložit. Na soud se obrátím právě kvůli té interpretaci, zda se bude evidovat po dnech, nebo po třech měsících, což je zásadní rozdíl,“ řekl Ferjenčík. Šance na to, že Ústavní soud jejich výtkám vyhoví, vidí slušné. „Právě tu libovůli ministerstva už Ústavní soud zrušil v předchozím nálezu o EET,“ dodal s odkazem na dva roky staré rozhodnutí soudu, který zrušil náběh třetí a čtvrté vlny EET.

Když Ústavní soud v roce 2017 zrušil část zákona o EET, argumentoval spolu s dalším pravomocí vlády určovat rozsah evidovaných tržeb prostřednictvím nařízení vlády, která fakticky znamenají zásah exekutivy do zákonodárného procesu. Ústavní soud toto zmocnění vlády zrušil s tím, že jde o neústavní přenesení kompetence moci zákonodárné na moc výkonnou a porušení principu rovnosti a zákazu diskriminace.

Samotné EET protiústavním neshledal.

Podle ministryně financí Aleny Schillerové (za ANO) zákon o EET narovná ekonomické prostředí. „Jakmile vstoupí v účinnost, tak ho nikdo nezruší. Je a bude součástí ekonomiky. Narovnává ekonomické prostředí,“ uvedla v září poté, co EET prošlo sněmovnou. Je prý ráda, že stát nezůstane „na půl cesty“ a EET bude platit pro všechny. Čas do nabytí účinnosti předpisu podle ní využije ministerstvo k tomu, aby dopilovalo související opatření, uspořádá také řadu konferencí, veletrhů a seminářů.

O výsledku možného řízení u Ústavního soudu nechtěla spekulovat. „Nemůžu mluvit za soud, ale chtěla bych upozornit, že evidence už prošla testem ústavnosti. Ústavní soud konstatoval, že je to legitimní nástroj k prověřování daňových povinností. Veškeré výtky, které soud měl, jsme zapracovali,“ uvedla Schillerová.