Ne Tesla, ale Nikola. Nový vyzyvatel Muska, společnost Nikola, přichází s vodíkovým Jezevcem

Ne Tesla, ale Nikola. Nový vyzyvatel Muska, společnost Nikola, přichází s vodíkovým Jezevcem

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Společnosti Tesla známého podnikatele Elona Muska se na trhu s bezemisními automobily rýsuje nová konkurence. Společnost Nikola Motor Company pojmenovaná rovněž po srbsko-americkém vynálezci Nikolovi Teslovi na začátku týdne oznámila blízké otevření rezervací pro svůj bezemisní Badger podobný tomu Muskovu. Minulý týden Nikola Motor rovněž debutovala na burze a od té doby zaznamenala růst akcí o celých 104 procent. Aktuální tržní hodnota společnosti v pondělí atakovala hranici 26 miliard dolarů.

Společnost Nikola Motor minulý týden debutovala na trhu Nasdaq díky fúzi se společností bez podnikatelského plánu VectoIQ Acquisition. Letos čeká nulové výnosy a první miliardu dolarů ročně plánuje až v roce 2023. Ačkoli Nikola Motor letos počítá s nulovými výnosy a první miliardu ročně plánuje až v roce 2023, akcie za posledních několik dní posílily o 104 procent.

Datum otevření rezervací pro truck Badger (česky Jezevec) zveřejnil v pondělí zakladatel a výkonný ředitel společnosti Nikola Motor Trevor Milton. „Rezervace na nejdrsnější bezemisní truck otevíráme 29. června,“ napsal Milton na svém twitteru.

„Cílem číslo jedna je pro společnost Nikola stabilní růst v čase,“ řekl Milton. Podle něj za růstem ceny akcií může být několik faktorů – jako příklad citoval i tweet, že firma zahájí příjem rezervací na svůj pickup Badger.

Od Tesly se Nikola liší třeba i tím, že nevyvíjí pouze automobily s elektrickým pohonem, ale zapojuje také vodíkové palivové články. Jejich výhodou je rychlá doba nabíjení podobná například běžnému doplňování nádrže u aut se spalovacím motorem. Nikola také plánuje vybudovat potřebnou infrastrukturu pro podporu sítě čerpacích stanic na vodíkové palivo.

Osmatřicetiletý Milton založil společnost Nikola před pěti lety. Celková ztráta firmy od té doby do konce loňského roku činila 188,5 milionu USD. V příštím roce plánuje začít dodávat elektrický tahač Tre. Následovat mají v roce 2023 dva další modely s vodíkovým pohonem.

S akciemi firmy Nikola se začalo obchodovat na burze díky takzvané reverzní fúzi s firmou VectoIQ Acquisition, s jejímiž akciemi se na burze obchoduje. Soukromé společnosti využívají taková převzetí k tomu, aby jim to pomohlo obejít zdlouhavý a složitý proces vstupu na burzu. Šéfem VectoIQ je Steve Girsky, bývalý místopředseda automobilky General Motors, který jí pomáhal vyvézt z bankrotu.

Na konci loňského roku měla Nikola v hotovosti 86 milionů USD. Před vstupem na burzu získala soukromý kapitál více než 500 milionů USD, mimo jiné od CNH Industrial, výrobce náklaďáků propojeného s italskou miliardářskou rodinou Agnelliových. CNH rovněž loni investovala do Nikoly100 milionů USD.

Nikola plánuje postavit závod ve Phoenixu a začít s výrobou nákladních aut v roce 2021. Očekává, že plné kapacity výroby 30.000 aut na vodíkový pohon ročně dosáhne do roku 2027, o rok později už by firma chtěla vyrábět 15.000 elektrických vozů.

 

 

, , jaf

10. června 2020