Parodie Babišovy reklamy ukazuje utrpení rychlokuřat. „Mutanti, mají to v genech“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
„Jak to bylo s kuřetem z televizní reklamy, co si chtělo zahrát s Jardou Jágrem na křídle?“ Na sociálních sítích se objevilo video parodující známou reklamu s Jaromírem Jágrem a Andrejem Babišem na Vodňanské kuře. Spolek OBRAZ – Obránci zvířat zveřejnil poměrně drastické pokračování příběhu kuřete po konci natáčení původního spotu s názvem „Kuřecí sen podruhé“. Kampaň Rychlokuřata by měla dosáhnout toho, aby se potravinářské firmy a obchodní řetězce zavázaly k ukončení prodeje rychle rostoucích plemen kuřat. „Rychle rostoucí plemena kuřat jsou přešlechtěná tak, že se kostra jejich těl bortí pod náporem obrovské tíhy svalů,“ uvádí spolek v tiskové zprávě.
„Jak to bylo s kuřetem z televizní reklamy, co si chtělo zahrát s Jardou Jágrem na křídle? Zákulisní video z natáčení odhaluje šokující pravdu,“ napsal spolek OBRAZ na svém facebookovém profilu s tím, že takto reklamy lžou o životech kuřat. „Polámané kosti, přerostlé svaly a všudypřítomná bolest. Takhle život kuřat vypadat nemá!“ uvádí prohlášení.
Kuře, které si v reklamě přeje zahrát si s Jardou Jágrem na křídle, se v nově zveřejněném videu belhá opřené o hokejku, protože jeho kosti nezvládají unést váhu stehenních svalů. Z natáčení reklamy se vrací do haly, kde leží další kuřata převrácená na zádech a nemohou se zvednout.
„Jo, jo, bejt hercem v reklamě není žádný peříčko,“ začíná spot s tím, že kuře hrálo v reklamě na ty „naše skvělá stehna“. Následuje záběr na extrémně velká a předimenzovaná stehna a komentář, že rychlokuřata jsou „takoví mutanti, mají to v genech a je to levnější“.
Parodický shot končí tím, že kuře podepsalo mlčenlivost, ale o pozadí velkochovů rychlokuřat promluvilo do kamery a mizí ze záběru. Následně padá na slámu v kurníku mrtvé kuře s tím, že „zemřelo žízní“. Video je natočené pomocí loutek a animace, komentář a hlas hlavnímu hrdinovi propůjčil stejně jako v původní reklamě na Vodňanské kuře herec Kryštof Hádek.
„Když jsem viděl záběry kuřat v českých velkochovech, byl jsem šokován. Zcela se mi změnil pohled na to, jak jsou u nás kuřata chována,“ prohlásil Hádek známý z vinařské komedie Bobule nebo sportovního dramatu Poslední závod.
Reklamy ukazují zdravá a šťastná žlutá kuřátka. O to děsivější může pro veřejnost být realita, která vypadá úplně jinak. „Zlomeniny a další pohybové problémy pak způsobí třeba to, že kuřata umírají hladem nebo žízní, protože nezvládnou dojít k potravě. Často tak před smrtí trpí dlouhé hodiny,“ komentuje parodické video zástupce kampaně Radim Trojan. Spolek také poukazuje na skutečná videa a fotografie z velkochovů, která už tak hezky nevypadají.
Propagační kampaň Rychlokuřata je zaměřena zejména na supermarkety, potravinářské firmy a restaurace. Jejím cílem je, aby tyto podniky vyřadily rychle rostoucí plemena kuřat ze své nabídky. Kampaň zaznamenala úspěch především u lokálních firem, ale také u celosvětových gigantů a míří na velké obchodní řetězce působící v Česku. Rychlokuřata vyřadí z nabídky mezinárodní firmy jako je IKEA, Marks and Spencer, Unilever, Compass Group, Aramark, Subway a FRoSTA.
„Od roku 2021 používáme kuřecí maso z udržitelnějších zdrojů v souladu se standardy našeho programu IKEA Food Better. Zahrnují např. více prostoru na jedno kuře, zajištění prostředí, které ptákům umožní přirozené chování, nebo odpovědné používání antibiotik,“ prohlásila zástupkyně IKEA Barbora Geršlová.
„Odpovědnost za životy stovek milionů českých kuřat leží v rukou obchodních řetězců. Právě ty mají skutečnou moc a sílu rozhodnout, jaké podmínky budou vyžadovat od svých dodavatelů. České řetězce jsou navzdory probíhajícím krizím ve skvělé ekonomické kondici, a je proto na čase, aby přijaly svou společenskou odpovědnost a zavázaly se chov kuřat posunout k novému evropskému standardu,“ podotýká Trojan.
Spolek OBRAZ – Obránci zvířat je nezisková organizace, podle níž má společnost vnímat zvířata jako živé bytosti s vlastními zájmy, a nejenom jako prostředky k užitku. Do svých kampaní organizace zapojuje širokou veřejnost a dosáhla několika výrazných úspěchů jako je například zákaz kožešinových farem a klecových chovů slepic v Česku.