OBAVY Z KRIZE

Češi překvapivě hodně utrácejí. Ekonomové ale před optimismem varují

OBAVY Z KRIZE
Češi překvapivě hodně utrácejí. Ekonomové ale před optimismem varují

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Češi v květnu překvapivě silně utráceli, hlavně za elektroniku či domácí potřeby. Koronavirus jako by se jich netýkal. Češi tak překonali veškerá očekávání. Maloobchodní tržby bez zahrnutí motoristického segmentu se tak meziročně propadly pouze o 0,7 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s poklesem tržeb o 6,4 procenta.

„Poměrně příznivý výsledek však může být zkreslený. A to, zaprvé, vládními opatřeními na podporu ekonomiky a zaměstnanosti, která v důsledku pochopitelně podporují i spotřebu – ovšem za cenu rekordního schodku státního rozpočtu a citelného navýšení veřejného zadlužení. A pak, zadruhé, tím, že Češi v květnu svými výdaji zčásti kompenzovali nemožnost či neochotu uskutečňovat tyto výdaje v březnu či dubnu, tedy v době vrcholící koronavirové krize,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda.

Tržby tuzemských obchodníků v květnu po očištění stouply meziročně o dvě procenta, meziměsíčně byly vyšší o 11,6 procenta. Dařilo se hlavně prodejcům nepotravinářského zboží, především potřebám pro domácnost. Méně lidé utráceli za oděvy, oblečení a pohonné hmoty. Květnový pozitivní vývoj nemusí podle analytiků v následujících měsících pokračovat. Spotřeba podle nich kvůli vyšší nezaměstnanosti a celkové nejistotě bude růst spíše pozvolna. Teprve na podzim by se mělo ukázat, zda se poptávka vrátí na předkrizovou úroveň, nebo zůstane utlumena.

Zvýšený počet plateb kartou potvrzují také banky. „Z údajů vyplývá, že v posledních měsících sledujeme nárůst počtu a objemu plateb kartami u obchodníků a zejména pak na internetu. U kamenných obchodů je výjimkou pouze měsíc duben, kdy byla většina provozoven uzavřena. Co se týká vývoje klientských depozit, pak v 1. čtvrtletí 2020 se vklady občanů v KB zvýšily meziročně o plných 5,6 % na 293,4 miliardy Kč,“ uvedl pro Echo24 Michal Teubner za Komerční banku.

Květnová úroveň tržeb podle analytika Luboše Růžičky z Raiffeisenbank v mnoha odvětvích vymazala ztrátu z předchozích dvou měsíců. „Přehnaný optimismus ovšem není na místě. Sentiment spotřebitelů je silně zasažen, lidí bez práce bude přibývat a značně zpomalí i mzdová dynamika. To vše bude omezovat výdaje zejména na zbytné věci, tedy především na cestování, rekreaci a kulturu,“ uvedl. Ekonom UnicreditBank Jiří Pour očekává letos reálný pokles spotřeby domácností o zhruba čtyři procenta.

V květnu meziročně rostly tržby za nepotravinářské zboží, zejména za elektroniku či potřeby pro domácnost, zatímco tržby za potraviny se meziročně propadly. Mohutný, zhruba třetinový meziroční nárůst tržeb zaznamenal segment, do něhož se řadí e-shopy.

„Dramatičtější je ovšem propad tržeb po zahrnutí motoristického segmentu, který se sám o sobě propadl meziročně o více než třetinu. Svědčí to o tom, že trh s automobily se po úderu koronaviru zotavuje mnohem pomaleji než další spotřebitelské segmenty, neboť motoristický segment měl své problémy již před koronavirovou krizí. Potýkal se například s nasycováním trhu zejména v západní Evropě,“ myslí si Kovanda.

Maloobchod bez zahrnutí motoristického segmentu by se letos měl propadnout o pět procent. Je třeba počítat se zhoršením situace v oblasti spotřeby ve druhém letošním pololetí, v souvislosti s efektem odeznívání vládních podpůrných opatření typu ošetřovného, kurzarbeitu či odkladu splátek úvěrů.

Vojtěch Šeliga

13. července 2020