Investice Českých drah

České dráhy koupí od Škody 55 regionálních vlaků za sedm miliard korun

Investice Českých drah
České dráhy koupí od Škody 55 regionálních vlaků za sedm miliard korun

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

České dráhy koupí od konsorcia Škoda Transportation-Škoda Vagonka až 55 vlaků přibližně za sedm miliard korun. Prvních 31 souprav se už začne vyrábět. V provozu by měly být na jaře 2021. Dopravce je využije na regionálních tratích. Společnost o tom informovala v tiskové zprávě. Dráhy plánují také další investice do vozového parku.

Objednávku společnosti rozdělily do dvou kontraktů. První z nich počítá s dodávkou 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek RegioPanter, které budou mít 140 míst k sezení. Dráhy přitom zažádaly o okamžitý začátek výroby 31 souprav, které by měly být hotovy za 25 měsíců. Používat je budou na linkách v Plzeňském, Karlovarském a Jihočeském kraji a na Vysočině.

Druhá smlouva zahrnuje pět patrových jednotek, které budou jezdit na severní Moravě na trati z Ostravy do Frýdku-Místku, Frýdlantu nad Ostravicí a Frenštátu pod Radhoštěm. Vlaky s kapacitou 365 míst se budou skládat z celkem tří vozů a budou moci jezdit i na dosud neelektrifikovaných tratích.

„Nové vlaky nabídnou veškerý současný komfort, jako jsou bezbariérový nástup, klimatizované oddíly, wi-fi, elektrické zásuvky pro napájení elektroniky cestujících nebo dostatečně velké prostory pro cestování lidí na vozíku, přepravu kočárků, kol a v zimě lyží,“ popsal generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Konsorcium společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka bylo jedním ze dvou uchazečů, kteří Českých drahám předložily nabídku nových vlaků. Neúspěšným zájemcem byla podle zdrojů ČTK španělská CAF. „České dráhy získávají špičkově vybavený a technologicky pokročilý vlak, který významně zvyšuje komfort cestování na našich regionálních železnicích,“ uvedl k první smlouvě prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina. Západoevropské standardy podle něj splňují také patrové vlaky nové generace.

České dráhy se i kvůli vyjednávání o nových kontraktech s kraji na zajištění regionální dopravy snaží postupně omladit svůj vozový park. Nedávno uzavřely kontrakt s konsorciem Siemens-Škoda na dodávku 50 klimatizovaných vozů pro expresní dopravu. V současné době navíc podnik vede soutěže na dodávku 90 expresních vagonů a dalších regionálních vlaků. Státní dopravce má do budoucna v plánu také investovat do nových lokomotiv.

České dráhy plánují v příštích letech investovat do rozvoje dopravy víc než 40 miliard korun, většina by měla směřovat právě do nákupu nových vlaků. Dráhy v prvním pololetí loňského roku hospodařily se ziskem 262 milionů korun, meziročně o 275 milionů Kč nižším.

Škoda Transportation, jejíž dceřinou firmou je mimo jiné i Škoda Vagonka, je česká strojírenská firma se sídlem v Plzni. Vyrábí zejména kolejová vozidla pro městskou dopravu a železnici a navazuje na historii závodů Škoda. Vlastíkem společnosti je finanční skupina PPF podnikatele Petra Kellnera. Předloni společnost vykázala tržby 11,8 miliardy korun a čistý zisk 712 milionů.

,

29. března 2019