GALERIE

Tož zahraj tu naši, ať vylezou všichni čerti

GALERIE
Tož zahraj tu naši, ať vylezou všichni čerti

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Lidové tradice a symbolické rituály se z našeho života postupem věků většinou zúžily na Vánoce a Velikonoce, ale není překvapení, že návraty mnoha lidí z měst do přírody a k vesnickému klidnějšímu způsobu života vedou často k jejich znovuvzkříšení. Farmáři si mísí staré zrno s novým, vracejí se k různým pověrčivým návykům a nalézají tak ztracené kořeny. Obyvatelé měst už zapomínají, proč na slavnostním stole dříve nesměly chybět obětiny bohům, aby se očistili od zla, aby byla dobrá úroda, pevné zdraví dobytka a rodiny nebo aby nepřišla válka.

Jedním z umělců, kteří dávné symboly a jejich mystiku bez příkras dlouhodobě studují a od dětství se jí vzhledem ke svému původu věnují, je Jan Vytiska. Malíř, který část svého života spojil s Valašskem, fascinací místní dřevěnou architekturou a původním životem v ní, na svých obrazech spojuje příběhy jakéhosi magického realismu popkulturní současnosti a vsazuje je do neobvyklých scenerií beskydských roubenek, za přítomnosti mytických bytostí a významových odkazů. Obrazy, které sám s oblibou nazývá mazanice, pojmenovává netradičně humorným až poetickým způsobem, například Čert ukázal a už to hoří!, Mrtvý, ale plný života, Mlčení jehňátek, Šla prosit smrt o naše životy, Žije jenom jednou jako tvoje bába, Matka země se opaluje z posledního plamene lidské rasy, Tohle není dýmka, tak to teda valím bulvy atp. Mezi další velké inspirační zdroje mu slouží literatura (kromě poezie a beat generation i oblíbená Frazerova bible antropologie Zlatá ratolest), punková hudba a nezávislý film se všemi jeho slepými cestami (zombie a apokalyptické snímky nevyjímaje).

Ederlezi je zobrazením původně pohanského tureckého, následně převzatého romského svátku jara s obětováním jehněte, který se slaví v květnu. Název vychází z lidové písně, kterou proslavil mimo jiné zpěvák Goran Bregović a která se opakovaně objevila v několika filmech. Rituálně ozdobený stůl, podél něhož sedí na obraze smrtka, živý mrtvý a dívky ze dvou paralelních světů – a všichni společně pláčou nad obětovaným bohem nebo stavem dneška v očekávání pesimistické budoucnosti, kterou si patrně vyvěštili z křišťálové koule na stole, je dalším z autorových tragikomických pláten, jež sama o sobě mohou sloužit jako talisman proti zlu.

Jan Vytiska: Ederlezi, 2021, akryl na plátně, 165 x 200 cm. - archiv

Jan Vytiska: Ederlezi, 2021, akryl na plátně, 165 x 200 cm.

Blanka Čermáková

19. února 2022