Týden na Bali má na klima dopad jako rok života doma. Nelétejte, vyzývá Hollan
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Upozornit na ekologickou zátěž způsobenou leteckou dopravou chce nově spuštěný web Nelétám.cz. Na webové stránce má ode dneška každý možnost zjistit informace o dopadech letectví na životní prostředí. „Týdenní dovolená například na Bali má na globální oteplování přibližně stejný dopad jako rok života strávený doma, kde si jednotlivec vaří, vytápí dům, dojíždí do práce nebo chodí na koncerty,“ řekl autor webu Petr Ledvina.
Letecké dopravy podle fyzika zabývajícího se klimatickou změnou Jana Hollana stále přibývá. „Je to dáno i tím, že letecké palivo nemá spotřební daň jako silniční dopravní prostředky. Z toho vyplývá, že letadla mají levné palivo, a proto není cestování tímto způsobem drahé ani na velké vzdálenosti,“ řekl Hollan. Podle něj je však létání nejškodlivější způsob utrácení peněz z hlediska oteplování. „Je potřeba velké uvědomění veřejnosti, že létání není jediná možnost. Samozřejmě, že někdy je to nezbytné, ovšem cestování letadlem pro zábavu by každý mohl zmenšit zhruba na desetinu,“ řekl. Alternativou je například cestování po Evropě vlakem nebo pořádání videokonferencí místo osobních setkání lidí žijících ve vzdálených zemí.
„Pokud letíme letadlem, vypustíme na jeden kilometr v přepočtu až dvakrát více ekvivalentu CO2, než když stejnou vzdálenost podnikneme sami v autě. Rozdíl je významný, ale ne tak obrovský. Zásadní rozdíl dělá cestovní vzdálenost. Např. turista běžně neuvažuje, že by během týdenní dovolené najel autem 12 000 kilometrů, jako lze snadno nalétat letadlem,” uvedl Jan Hollan. „Je to důsledek tzv. radiačního působení dalších plynů a kondenzačních stop od letadel,“ dodává Hollan.
Autoři webu upozorňují, že mnozí se dennodenně snaží snížit uhlíkovou stopu. Izolují domy, topí méně, přemýšlí nad pořízením elektroauta. Všechno toto roční úsilí však podle nich přijde nazmar, když nastoupí do letadla na dálkový let. „Kupujeme místní potraviny, protože kupovat chilské víno nám připadá jako bláznovství, nepokazme to tím, že na dovolenou poletíme,“ dodává Ledvina. Letecká doprava má podle něj pětiprocentní podíl na globálním oteplování.