PŘÍČINA POŠKOZENÍ PLYNOVODŮ

Satelitní snímky odhalily lodě, které mohly stát za explozemi Nord Streamu

PŘÍČINA POŠKOZENÍ PLYNOVODŮ
Satelitní snímky odhalily lodě, které mohly stát za explozemi Nord Streamu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Soukromá satelitní společnost má údajně nové stopy, které by mohly vést k odhalení příčiny poškození plynovodů Nord Stream 1 a 2. K těm došlo při zářijových explozích v Baltském moři, dosud ale není známo, kdo za výbuchy stojí. Západ obviňuje Moskvu, ta se brání a z „teroristického útoku“ viní britskou námořní jednotku. Satelitní společnost nyní mluví o dvou „temných lodích“, které se v oblasti v té době vyskytovaly. Své poznatky předala Severoatlantické alianci (NATO).

Podle soukromé satelitní společnosti SpaceKnow se několik dnů před tím, než k explozím u plynovodů Nord Stream 1 a 2 došlo, pohybovaly v oblasti dvě tzv. tmavé lodě s vypnutými sledovacími zařízeními. „Zaznamenali jsme několik tmavých lodí, lodí značné velikosti, které proplouvají touto zájmovou oblastí,“ řekl Jerry Javornicky, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti SpaceKnow, serveru Wired. „Měly vypnutou navigaci, což znamená, že neměly žádné informace o svém pohybu, a snažily se před světem skrýt informace o své poloze,“ dodal. Společnost podle něj prozkoumala 90 dní archivované satelitní snímky z družic pomocí tzv. radaru se syntetickou aperturou (SAR).

V čase před explozí oblastí proplulo zhruba 25 nákladních lodí a víceúčelových plavidel, 23 z nich mělo zapnutý automatický identifikační systém (AIS). Dvě lodě, které ho měly vypnutý, oblastí proplouvaly ve dnech bezprostředně před objevením poškození plynovodu. Systém AIS musí podle mezinárodního práva používat všechny velké lodě, pomáhá totiž s navigací, aby se předešlo případným kolizím. Lodě s vypnutým AIS jsou vzácné, objevují se například v případech nelegálního rybolovu nebo obchodování s lidmi, informoval server Stern.

Systém AIS může podle analytika satelitních snímků Andreye Kurekine z Plymouth Marine Laboratory také selhat nebo být zmanipulován. S tím ale nesouhlasí Martin Dommerby Kristiansen z dánské společnosti Gatehouse Maritime. „K selhání systému AIS dochází jen zřídka, většinou je za tím úmyslná akce,“ řekl dánskému listu Berlingske.

Javornicky ze SpaceKnow uvedl, že společnost předpokládá, že za explozemi, které způsobily poškození plynovodů stojí jedna ze dvou „temných lodí“ zaznamenaných na satelitních snímcích. Dodal ale, že jeho společnost neměla za úkol zjistit, co a jak se přesně stalo. Svá zjištění tak poskytla úřadům, konkrétně informovala představitele NATO. Mluvčí NATO situaci odmítla komentovat, jeden z představitelů ale potvrdil, že NATO získalo od společnosti SpaceKnow data, která by mohla být užitečná při vyšetřování. Javornicky pak uvedl, že NATO požádalo společnost o poskytnutí dalších informací.

Problémy s plynovodem Nord Stream 2 oznámily dánské úřady 26. září, Švédsko pak o den později varovalo před dvěma úniky plynu z Nord Streamu 1. Rusko úniky vyšetřuje jako „mezinárodní terorismus“. Ruská generální prokuratura takové vyšetřování zdůvodnila tím, že poškození plynovodů „způsobilo Rusku značné hospodářské škody“. Výbuchy vyšetřují i další země včetně Dánska, Švédska či Německa. Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg označil výbuchy na plynovodech za „sabotáž“.

 

kap

15. listopadu 2022