Hasiči se spoléhají na pomoc vrtulníků ze zahraničí, naše jsou v „žalostném stavu“
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Rozsáhlý požár NP České Švýcarsko se nedaří úplně zkrotit ani po pěti dnech. Kvůli těžce přístupnému terénu hasiči momentálně potřebují víc vrtulníků ze zahraničí, česká armáda a policie jich nemá dostatek. Dvě helikoptéry Blackhawk nám už poskytlo Slovensko a Polsko, to však nestačí.
Hasiči se původně spoléhali na dvě italská letadla Canadair CL-415, která zvládnou za letu nabrat z vodní hladiny najednou až 6 tisíc litrů vody. Kvůli požárům na Apeinském poloostrově se ale u nás dlouho neohřály a po necelých dvou dnech v pátek ráno odlétají zpět do Itálie. Potvrdil to ředitel hasičského záchranného sboru Vladimír Vlček, který to označil za neočekávané. ČR proto musí jednat o zapůjčení hasících letadel jinde, v úvahu připadá Švédsko či Španělsko.
Na hašení se aktuálně podílí sedm vrtulníků, ani to ale není podle hasičů dostatek. Česká armáda nejprve nasadila dva stroje W3-A Sokol ze základny dopravního letectva v pražských Kbelích, z nichž jeden nahradila ve čtvrtek silnějším Mi-17, který zvládne shodit nad les v zavěšeném vaku až 2500 litrů vody, to je ale stále nepoměrně méně než italská letadla. Armáda s touto možností dopředu nepočítala a tak otestovala zavěšení takzvaného „bambi vaku“ na stroji Mi-17 až ve středu. Samotný vak si musela zapůjčit u soukromé firmy.
Dva stroje Sikorski Blackhawk nám na pomoc poslalo Polsko a Slovensko. Slovenská vláda pak ve čtvrtek rozhodla o vyslání jednoho dalšího stroje, který je vybaven hasicím modulem. Stejné vrtulníky pomáhaly při nedávných požárech na západě Slovinska, před jejich dalším zapojením ale musejí projít údržbou.
Česká republika nemá s požárem podobného rozsahu ve své moderní historii žádné zkušenosti (od neděle zasáhl plochu kolem 1200 hektarů). Mluvčí pražských hasičů řekl, že sbor v obdobných případech spoléhá na spolupráci s Policií ČR. Žádné vlastní vrtulníky hasiči neprovozují. Právě policie poslala zatím nad Hřensko dva vrtulníky. Další poskytla společnost Czechoslovak Group. Požár se sice dál nešíří, ale ani po pěti dnech není podle hasičů pod kontrolou.
Česká ministryně obrany Jana Černochová (ODS) poděkovala slovenské vládě za rychlou reakci. „Přátelé si mají pomáhat! My pomůžeme chránit jejich vzdušný prostor, podobně ochotně teď pomáhají Slováci našim hasičům,“ uvedla.
Helikoptéry máme v žalostném stavu, říká poslanec
Poslanec a člen bezpečnostního výboru Milan Brázdil (ANO), který sám pracuje na poloviční úvazek jako letecký záchranář v Olomouci, upozorňoval pro deník Echo24 na žalostný stav českého vrtulníkového letectva už před časem v souvislosti s darem české vlády, která poslala ukrajinské armádě několik kusů našich modernizovaných bitevních vrtulníků Mi-24. „Vím, v jakém stavu máme dnes v ČR helikoptéry a je to žalostné, jsou to staré stroje, některé sotva létají,“ prohlašoval Brázdil s tím, že ČR může vrtulníky potřebovat například v případě nepředvídatelné živelné katastrofy.
„Na podobné události musíme být připraveni. Armáda nefunguje jen navenek, pro obranu země, ale je i součástí Integrovaného záchranného systému, proto jsem tento konkrétní krok kritizoval a říkal jsem, že je to hloupost. Byly to stroje, které ještě měly životnost, na tom trvám,“ dodal Brázdil tento čtvrtek.
Platí však, že šlo o primárně bitevní vrtulníky, které se nevyznačují takovou nosností jako transportní Mi-17. České armádě by se nyní hodily spíš americké víceúčelové vrtulníky Venom, kterých vláda objednala ze Spojených států celkem osm (a čtyři bitevní Vipery). Zatím jsou ale stále ve výrobě, předání má proběhnout až příští rok.