Problémy s koloběžkami

Praha vypoví memorandum s provozovatelem elektrokoloběžek

Problémy s koloběžkami
Praha vypoví memorandum s provozovatelem elektrokoloběžek

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Hlavní město vypoví memorandum z loňského září se společností Lime, která v metropoli provozuje službu sdílených elektrokoloběžek. Neznamená to zákaz služby ani její omezení, podle vedení magistrátu jde o signál směrem k firmě, že s jejím přístupem není město spokojeno. O vypovězení v pondělí rozhodli radní. Firma podle vedení magistrátu memorandum porušuje například tím, že není schopna zabránit tomu, aby zaparkovaná vozítka překážela chodcům. Uživatelé také podle zástupců města často jezdí po chodnících, což se nesmí, a koloběžky si půjčují pod vlivem alkoholu. Fungování služby kritizovaly i centrální městské části, které rozhodnutí rady vítají.

Vyjádření firmy ČTK zjišťuje, provozní manažer Lime Ondřej Široký dříve sdělil ČTK, že firma městu navrhne novou dohodu.

I když samotné vypovězení memoranda nemá na fungování firmy faktický vliv, podle primátorova náměstka Adama Scheinherra (Praha Sobě) jde o vyjádření postoje města, které může v budoucnu přistoupit k jiným krokům vedoucím k omezení služby. Memorandum také kritizovali někteří zástupci centrálních městských částí, podle kterých jeho existence dávala zbytečně firmě do ruky argument, že jedná v souladu s vůlí samosprávy.

Schválený dokument připouští podpis nového memoranda, podle Scheinherra však pouze v případě, že firma napraví dosavadní pochybení. „Dokud podmínky nebudou naplňovány, tak nové memorandum nebude uzavřeno,“ uvedl.

Náměstek v pondělí řekl, že k původním podmínkám, jako je zajištění bezpečnosti a dodržování platných zákonů, bude v případě snahy o uzavření nového memoranda požadovat i další. Konkrétně má jít o pojištění odpovědnosti, dohodu se správou služeb hlavního města ohledně odvozu špatně zaparkovaných vozítek a dodržování maximální rychlosti v pěších zónách.

Krok města ocenili místostarostka Prahy 2 Alexandra Udženija (ODS) a starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 Sobě). „Na Praze 2 se snažíme problémy spojené s užíváním elektrokoloběžek řešit od samého začátku. Jenomže všechny dohody s firmou Lime byly postupně z její strany porušovány,“ uvedla Udženija. Podobně se vyjádřil Čižinský. „Je to potřebný signál, že město a městské části nejsou spokojené se způsobem, jakým s námi provozovatel dosud jedná,“ uvedl. Dodal, že Praha 1 by ráda službu podřídila tržnímu řádu, což by mohlo umožnit její regulaci. Scheinherr k tomu uvedl, že tuto možnost nyní prověřuje magistrátní právní odbor.

Firma v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek a za rok fungování zprostředkovala milion jízd. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech. Poprvé se koloběžky objevily v kalifornské Santa Monice, následovalo San Francisco a poté se firma rozšířila po celém světě. Globálně firma uskutečnila 100 milionů jízd. Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze.

Kromě firmy Lime v Praze fungují také bikesharink Rekola a carsharingové služby Car4way a Revolt. Od dubna na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.

,

21. října 2019