Saúdská vláda najala armádu trollů proti kritikům, pomáhat v boji s nimi měla i americká firma
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Uprostřed kauzy vraždy novináře Džamála Chášukdžího vyplývají na povrch další a další praktiky vůlády v Rijádu. Podle zjištění listu New York Times si Saúdská Arábie najala armádu twitterových trollů, která měla za úkol bojovat proti exilovým kritikům režimu. V tomto jim měla pomoci americká firma McKinsey, která Rijádu pomohla identifikovat a zaměřit disidenty. Zabitý novinář byl jedním z těch, kteří proti trollům měli bojovat.
Saúdská vláda měla určit a potrestat několik disidentů, které americká poradenská firma McKinsey & Company identifikovala ve své zprávě, uvádí New York Times. Mezi kritiky byli například spisovatel Chálid Alkámí, který byl zatčen nebo Omar Abdulazíz žijící v Kanadě – zatčeni byli jeho dva bratři a někdo se mu naboural do telefonu.
Firma McKinsey se nařčení o spolupráci se saúdskou vládou brání. „Od Saúdské Arábie jsme nepřijali žádnou zakázku na vypracování zprávy, která by identifikovala kritiky. Zmíněné dokumenty jsou jenom stručným přehledem veřejně dostupných informací zkoumající používání sociálních médií,“ píše firma v prohlášení, které uveřejnila na svém Twitteru. Zpráva podle nich vznikla nezávisle na saúdské vládě, o jejím využití jako podkladu pro perzekuci má firma vážné pochyby.
Statement in response to today‘s New York Times article https://t.co/o4Z3h2THcC pic.twitter.com/rJtMzDOclG
— McKinsey & Company (@McKinsey) 21. října 2018
V trollí farmě, která má informacemi rozesílanými do sociálních sítí umlčet kritiky režimu, pracují stovky lidí, napsal americký list. Farma zaměstnává i bývalého saúdského zaměstnance firmy Twitter, jehož západní tajné služby podezírají ze sledování vybraných účtů na sociální síti s cílem podpořit kampaň saúdského vedení.
Džamál Chášukdží se snažil bojovat s twitterovou kampaní Rijádu, kterou královský dvůr s pomocí trollí farmy v hlavním městě rozpoutal proti exilovým kritikům. Napsal to v sobotu list The New York Times. Chášukdží podle něj v zahraničí financoval armádu dobrovolníků pro boj s demagogií Rijádu a zahájení tohoto boje oznámil jedenáct dní před smrtí.
Trollové vytvářejí seznamy kritiků
Síť twitter, na níž se boj hlavně odehrává, je v Saúdské Arábii mimořádně populární od „arabského jara“ v roce 2010. Mnoho Saúdů si tehdy slibovalo, že se stane platformou pro svobodné šíření názorů. Pouštní království se naopak stalo příkladem, jak autoritářské vlády mohou sociálními sítěmi manipulovat, aby potlačily kritické hlasy a šířily vlastní verzi reality, napsal The New York Times.
Zaměstnanci trollí farmy se soustřeďuji na diskuse o citlivých tématech, jakými jsou například válka v Jemenu nebo práva žen. Sestavují seznamy kritiků, které pak předávají „odborníkům na sociální média“, kteří osoby ze seznamu zastrašují a vyhrožují jim, napsal list s odvoláním na osoby obeznámené s kampaní. Trollové rovněž operují s pornografickými obrázky, aby odvedli pozornost od nežádoucích politických diskusí.
Kampaň v twitteru podle newyorského listu řídil poradce saúdskoarabského královského dvora Saúd Kahtání, který byl po oznámení smrti Chášukdžího zbaven funkce.