OTEVŘENÍ SLUŽEB

„Nepřipravená nehoráznost.“ Podnikatelé budou kontrolovat a evidovat, odpovědnost leží na nich

OTEVŘENÍ SLUŽEB
„Nepřipravená nehoráznost.“ Podnikatelé budou kontrolovat a evidovat, odpovědnost leží na nich

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vládní podmínky pro otevření služeb vyvolávají pobouření mezi zasaženými podnikateli. Nařízení podle nich nedává příliš smysl a dozvídají se o něm na poslední chvíli přes to, že byly služby zavřené prakticky půl roku. Vadí jim také to, že je stát staví bez jakékoliv přípravy do role kontrolorů a vyhrožuje pokutami, aniž by mohli poznat, co je pravé a co ne. „Nejsem ani hygienik, ani policista, ani zdravotník, absolutně odmítám brát tuto zodpovědnost na sebe,“ řekla deníku Echo24 šéfka Asociace zaměstnavatelů v kadeřnickém a beauty oboru Petra Ševčíková Vavrušková.

Vláda od pondělí uvalila nové povinnosti na provozovatele služeb, kteří mohou po dlouhé odmlce otevřít své podnikání. Při návštěvě kadeřnictví, kosmetiky, pedikúry či dalších služeb spojených s péčí o tělo budou muset zákazníci předložit doklad o negativním PCR nebo antigenním testu na covid, případně certifikát o očkování či potvrzení o prodělání nemoci. Provozovatelé pak musí své zákazníky evidovat, podle vlády zejména pro to, aby je mohly případně zpětně vytrasovat hygieny. Zodpovědnost za to, že někdo předložil test, má pak podle hlavní hygieničky Pavly Svrčinové provozovatel.

Tento přístup vlády však podnikatele rozlítil. „Opatření navržené vládou celkově moc nechápu, máme požadovat negativní testy, profesionální, ze zaměstnání či samotestovani, ale jak my máme poznat pravost takového dokumentu? A údaje o zákaznících? Nedávno jsme byli nuceni vyžadovat svolení, když se k nám zákazníci objednávali a udávali svoje telefonní číslo. A teď to máme po nich chtít s podmínkou, že když nám to nedají, neobsloužíme je? A kde mam jistotu, ze mi dá svoje číslo? Chápu, že se bojí a chtějí lidi chránit, ale tohle už nedává smysl,“ uvedl pro deník Echo24 provozovatel pražských holičství pro muže Thomas‘s Barber Shop Tomáš Kožíšek.

To kritizuje i předsedkyně asociace zaměstnavatelů Petra Ševčíková Vavrušková. „Vláda uvalila veškeré kompetence na nás jako na kadeřníky,“ řekla deníku Echo24. „Pokud chce někdo dělat nějaké opatření a chce něco kontrolovat, tak ať nás na to proškolí nebo si tam postaví své lidi a ty to kontrolují. Ale já jako zaměstnavatel na sebe nehodlám brát zodpovědnost za něco, co jsem ani nevymyslela, ani nevím, co si pod tím přesně představit,“ dodala s tím, že těžko pozná, jak má vypadat správný test, když ji nikdo neproškolil ani nenastavil jasné parametry.

Podle Vavruškové je neprofesionální, že vláda po půl roce zavřených provozoven komunikuje taková opatření tři dny před otevřením provozu. V Praze je situace a informovanost podle ní lepší, problémy však mají podnikatelé na vsích či v menších městech. „V pátek asi těžko seženete firmu, která vám testy doveze ještě dnes na místo, abyste v klidu mohl v pondělí otevřít,“ řekla Vavrušková. „Přijde mi to absolutně fušerské, od začátku do konce, co ta vláda chystá, je to ze dne na den, nepřipravené, nepodložené, každý právník, kterému to dáme, na to má jiný názor,“ dodala.

Podle ní je přitom zvláštní, že za asociaci už v prosinci navrhovala, aby služby zůstaly v provozu s využitím antigenních testů, což měl tehdy ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) odmítnout. „Vysmál se mi s tím, že je to na nic, že to nefunguje. Po pěti měsících, co máme zavřené obchody a opravdu bojujeme už zuby nehty o všechno, najednou přijdou s tímto,“ dodala Vavrušková. „To, co vymysleli, nás staví proti naším zákazníkům. A výhružky kontrolami to vše jen dál komplikují. Kolegové a kolegyně, se kterými jsem v kontaktu, jsou místo natěšení do práce znechuceni,“ dodal Tomáš Kožíšek.

Hygienici budou od příštího týdne kontrolovat služby, které budou moci znovu otevřít. Do kontrol se zapojí i živnostenské úřady, Česká obchodní inspekce, Státní zemědělská a potravinářská inspekce a Státní veterinární správa. Podle hlavní hygieničky Pavly Svrčinové budou veškeré kontroly směřovat na subjekt, který služby poskytuje. „Ta kadeřnice nebo masér si má zkontrolovat, že člověk přichází s testem. Režimová opatření jsou také spíš záležitostí té kadeřnice, ona tam dezinfikuje, uklízí. Tam jsou ty pokuty podle zákona až do výše několika set tisíc korun. Samozřejmě budeme zvažovat, co je to za zařízení a jaký přestupek to byl. Určitě nepůjdeme na sto tisíc u malého kadeřnictví,“ řekla Svrčinová na páteční tiskové konferenci.

To, zda zákazník doložil negativní test, budou podle Svrčinové hygienici kontrolovat jen u zákazníků, kteří zrovna budou v provozovně. U provozovatelů služeb je bude zajímat, zda si vedou jakýsi deník se základními informacemi o zákaznících, aby bylo možné klienty v případě dohledávání kontaktů nakaženého kontaktovat. Zajímat bude hygieniky také to, jestli je v provozovně zajištěn úklid a dezinfekce prostor, jestli se dodržují vzdálenosti mezi křesly se zákazníky či limit maximálně dva lidé na 30 metrů čtverečních.

Poskytovatelé mají pro hygieniky podle ministra zdravotnictví Petra Arenbergera (za ANO) evidovat jen jméno a telefon zákazníka. Bude jim podle něj stačit jejich běžný diář, kam si zákazníky zapisují. Nemusí evidovat výsledek testu, při poskytnutí služby se má za to, že byl předložen negativní test.

 

1. května 2021