MEDIÁLNÍ ODPOR

„Za tohle naši dědové nebojovali.“ Vzbouřenci vysvětlili, proč změnili prokremelský web

MEDIÁLNÍ ODPOR
„Za tohle naši dědové nebojovali.“ Vzbouřenci vysvětlili, proč změnili prokremelský web

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Ruskou mediální scénou zahýbal v pondělí, na Den vítězství, neobvyklý odpor: dva novináři prokremelského média Lenta.ru zveřejnili více než čtyřicet příspěvků kritizujících prezidenta Vladimira Putina. „Museli jsme to dnes udělat. Chtěli jsme všem připomenout, za co naši dědové v tento krásný Den vítězství skutečně bojovali – za mír,“ řekl v rozhovoru s britským deníkem The Guardian vedoucí ekonomické rubriky Jegor Poljakov.

„O tomhle Den vítězství není,“ řekl Poljakov v reakci na projev prezidenta Vladimira Putina, který se v něm snažil ospravedlnit invazi na Ukrajinu. „Na Ukrajině umírají obyčejní lidé, mírumilovné ženy a děti. Vzhledem k rétorice, kterou jsme viděli, to jen tak neskončí. Nemohli jsme se s tím déle smířit. Byla to jediná správná věc, kterou jsme mohli udělat,“ prohlásil. Na Den vítězství si Rusové připomínají porážku nacistického Německa ve 2. světové válce, kterou sami nazývají velkou vlasteneckou válkou.

Více než 40 článků, které Poljakov napsal se svou kolegyní Alexandrou Mirošnikovovou Poljakov, nesly titulky jako: „Putin rozpoutal jednu z nejkrvavějších válek 21. století“, „Vladimir Putin se přeměnil v ubohého diktátora a paranoika“, „Ruská elita je nemocná nepotismem a patolízalstvím“, „Putina a jeho poradce čeká kriminál“ či „Válkou se snadněji zamaskují fiaska v ekonomice. Putin musí odejít. Rozpoutal nesmyslnou válku a vede Rusko do propasti“. Z webu Lenta.ru již byla smazána, ale lze je stále nalézt ve webových archivech. Více jsme o protestu novinářů psali zde.

Poljakov dále uvedl, že se nyní „obává“ o svou bezpečnost. Rusko přijalo řadu zákonů, podle nichž je šíření „falešných“ informací o ruské armádě trestným činem, za který hrozí pokuta nebo trest odnětí svobody až na 15 let. Ruské úřady již na základě těchto zákonů obvinily 46 osob, z nichž 14 je nyní za mřížemi.

„Samozřejmě, že mám strach,“ řekl Poljakov. „Nestydím se to přiznat. Ale věděl jsem, co dělám a jaké to může mít následky,“ dodal.

K podobnému odporu v ruských médiích došlo 14. března, kdy do hlavního vysílání ruské státní televize vtrhla s protiválečným transparentem novinářka a televizní produkční Marina Ovsjannikovová. Žena byla po svém činu zpovídána policií a souzena, nakonec ale našla nové zaměstnání v prestižním německém deníku Die Welt. Šířily se ale také domněnky, že je Ovsjannikovová ve skutečnosti důmyslným nástrojem ruské státní propagandy. Více jsme o ní psali například zde.

, jch

9. května 2022