Severokorejský vůdce po 32 letech letěl do ciziny letadlem
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Na rozdíl od svého otce, který se bál létání, se severokorejský vůdce Kim Čong-un tento týden vypravil do čínského přístavu Ta-lien na setkání s prezidentem Číny Si Ťin-pchingem letecky. Stal se tak prvním vládcem KLDR po 32 letech, který letěl do zahraničí.
Kimovo oficiální letadlo je upravenou verzí sovětského letounu Iljušin Il-62. Severní Korea jej nazývá Čchamme-1, v překladu jestřáb lesní, což je severokorejský národní pták. Tento typ letadla se ve východním bloku používal od 60. let. Československé státní aerolinie ho využívaly od roku 1968, z provozu pak tento typ vyřadily v roce 1995.
Od nástupu do úřadu koncem roku 2011 Kim několikrát cestoval letadlem v severokorejském vnitrozemí. Jeho nejnovější zahraniční cesta, která Kima nezavedla příliš daleko od hranic KLDR, se uskutečnila před plánovaným summitem Severní Koreje a Spojených států.
Chtěl Kim svým letem otestovat kapacitu stroje, protože by se jeho vrcholná schůzka s americkým prezidentem Donaldem Trumpem mohla konat v Singapuru? Nebo chtěl Kim ukázat, že se liší od svého otce, který byl pověstný svým odporem k létání? Anebo snad byly záležitosti k jednání s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem tak naléhavé, že vylučovaly časově náročnou jízdu vlakem, kterou
Podle jihokorejských médií je letadlo schopno dosáhnout maximální rychlosti 900 kilometrů za hodinu a vejde se do něj asi 200 lidí. Maximální dolet se odhaduje na 9200 kilometrů; tak dalekou cestu ale tento stroj prý nikdy nepodnikl.
Podle některých expertů jedním z důvodů, proč si KLDR očividně přeje, aby se summit Kima s Trumpem konal v severokorejské metropoli Pchjongjangu, je fakt, že Kimovo letadlo by nemuselo být schopno doletět na tak vzdálená místa, jako jsou Švýcarsko, Švédsko či Washington.
Kimova sestra Kim Jo-čong využila letoun Čchamme-2, tedy stejný typ stroje, jaký má její bratr, když se vydala v únoru do jihokorejského Pchjongčchangu na zahajovací ceremoniál zimních olympijských her. Stala se tak první členkou severokorejské vládnoucí dynastie Kimů, který od korejské války z let 1950-53 navštívil Jižní Koreu.
Kim Čong-un v mládí studoval několik let ve Švýcarsku a předpokládá se, že v té době mnohokrát letecky cestoval. Poté, co se stal severokorejským vůdcem, státní média informovala o několika jeho inspekčních cestách, na něž se vydal na severokorejském území letecky.
Severokorejská média rovněž zveřejnila fotografie, na nichž je Kim vidět, jak vyhlíží z okének svého letadla, schází po schodech z letounu a kráčí po červeném koberci nataženém na letištní ploše se svou manželkou Ri Sol-ču. Jiné snímky zachycují Kima v kokpitu bojového letounu.
Do ciziny naposledy letěl některý ze severokorejských vůdců v roce 1986, kdy se Kim Ir-sen, dědeček stávajícího vůdce Kim Čong-una, vypravil do Sovětského svazu.
Otec nynějšího vládce Kim Čong-il letěl v roce 1965 se svým otcem Kim Ir-senem na konferenci do Indonésie. Od té doby ale údajně na palubu letadla nevstoupil kvůli strachu z výšek. Během své vlády v letech 1994 až 2011 vykonal asi desítku zahraničních cest, většinou do Číny, a řadu inspekčních návštěv v továrnách, armádních zařízeních a na dalších místech v KLDR – všechny vlakem.
Podle analytiků Kim Čong-unova cesta letadlem z tohoto týdne má možná ukázat, že je stávající severokorejský diktátor sebevědomý, normální vůdce, který splňuje mezinárodní standardy.
Když Kim Čong-un v březnu navštívil Peking, který je z KLDR podstatně dál než Ta-lien, cestoval zeleným speciálním vlakem, který připomínal vlaky jeho otce. K návratu z mezikorejského summitu ve vesnici na hranici obou Korejí použil černou limuzínu značky Mercedes.