Proč se opravuje D1 u Prahy? Nejfrekventovanější část dálnice není ani součástí modernizace

Proč se opravuje D1 u Prahy? Nejfrekventovanější část dálnice není ani součástí modernizace

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Na pražském Chodově projede na dálnici D1 denně skoro až sto tisíc aut, což je nejvíce v republice. Řidiči se proto musí zákonitě obrnit kvůli nekonečným kolonám, které se na úseku tvoří kvůli probíhající opravě. Rekonstrukce tohoto úseku dálnice však přitom není součástí mnohaleté modernizace D1, v rámci níž se momentálně opravuje dalších 52 kilometrů. Nabízí se proto otázka, proč nemohla rekonstrukce nejfrekventovanější části D1 počkat?

Spekuluje se, že za rekonstrukcí může být snaha ŘSD vyčerpat své finanční prostředky, které se jednodušeji utratí za opravy než za budování nových úseků silnic a dálnic. Například loni bylo k dispozici 30 miliard korun. Do nových dálnic však nešlo ani pět miliard, zato za opravy se utratilo přes 15 miliard.

„Jsem přesvědčený, ze si nechalo ŘSD vyrobit 'kvalitní' posudek jak utrácet peníze daňových poplatníků. To, co dělají, je v souladu s každou příspěvkovou organizaci. Utratit co dostanu, abych příští rok neměl méně. Pokud by ŘSD hospodařila se svými vlastními příjmy, určitě by se chovalo jinak,“ uvedl pro Echo24 bývalý ministr dopravy Antonín Prachař.

ŘSD se však brání, že je potřeba na D1 provádět i jiné úkony navrch modernizace. „Modernizace D1 není ovšem jedinou akcí, která na D1 probíhá. Dálnici je samozřejmě třeba udržovat v kvalitním stavu v celé její délce. Souběžně s modernizací tedy probíhá i kompletní oprava všech starších částí D1. Jedná se o km 0 – 21 a km 182 – 230,“ vysvětlil pro Echo24 Jan Studecký, tiskový mluvčí ŘSD.

„Tento úsek dálnice byl vystavěn v roce 1971, povrch byl naposledy opravován při rozšíření na 6 pruhů v roce 1999. Aktuálně po 20 letech provozování již vykazuje ztrátu makrotextury, vysprávky, podélné i příčné trhliny, poruchy odvodnění a vyjeté koleje. Akce je také termínově koordinována s akcemi dalších investorů v této lokalitě nebo na možných objízdných trasách (TSK hl. m. Prahy, KSÚS),“ dodal Studecký.

Práce pak budou rozděleny do několika etap. „Práce zasáhnou také do sjezdů a nájezdů na dálnici, konkrétně v místě sjezdu Šeberov, Chodov. Tento bude v první fázi uzavřen a budou vyznačeny objízdné trasy. Na konci srpna pak bude několik dní uzavřena větev z D0 na Brno a doprava povede po vyznačených objízdných trasách,“ uvádí ŘSD na svých stránkách.

Oprava úseku se „proslavila“ díky odložení její realizace po telefonátu premiéra Andreje Babiše čerstvému řediteli ŘSD Radkovi Mátlovi. Přibližně desetikilometrový úsek se opravuje od července a komplikovat bude řidičům dopravu až do října. Stát zaplatí z národních zdrojů 423 milionů bez DPH.

ŘSD zároveň obhajuje i množství oprav. „Co se týká počtu oprav, je pravdou, že je jich v posledních letech větší množství. Pokud ovšem chceme udržet naše komunikace v dobrém stavu, musíme každoročně opravit přibližně 5 % sítě. V aktuálním období opravujeme výrazně více, protože v minulosti toto pravidlo nebylo dodržováno. Pokud budeme držet nastavený koncept oprav, dostaneme se na již zmíněných a standardních 5 % po roce 2021, řekl Studecký.

Vojtěch Šeliga

26. srpna 2019