SEBEVRAŽDY V USA

Rapper dal do názvu písně číslo tísňové linky, zřejmě pomohl zabránit stovkám sebevražd

SEBEVRAŽDY V USA
Rapper dal do názvu písně číslo tísňové linky, zřejmě pomohl zabránit stovkám sebevražd

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Americký rapper Logic mohl svou písní s názvem 1-800-273-8255 pomoci zabránit stovkám sebevražd. Naznačuje to studie zveřejněná v odborném časopise The British Medical Journal. Výzkumníci totiž zjistili, že tato skladba ve Spojených státech vedla k nárůstu počtu telefonátů na linku pomoci lidem, kteří si chtějí vzít život. A ve stejném období v zemi ubylo sebevražd.

Píseň 1-800-273-8255 byla od začátku míněná jako prevence proti sebevraždám. Popisuje člověka potýkajícího se s psychickými problémy, který nechce být naživu, přičemž text se postupně mění v poselství naděje. Její název se shoduje s telefonním číslem na americkou linku pomoci lidem, kteří uvažují o ukončení svého života.

Skladba po svém zveřejnění v roce 2017 a po dvou významných vystoupeních rappera – na udílení cen hudební televize MTV Video Music Awards v témže roce a při předávání cen Grammy v lednu 2018 – vyvolala velkou pozornost veřejnosti, píše server listu The Guardian. „Všechny tyto události upozornily širokou veřejnost na poselství písně – že pomoc na lince je dostupná a účinná,“ uvedli výzkumníci.

V období 34 dnů po těchto třech událostech volalo na linku pomoci o 9915 lidí více, než je obvyklé. To je podle The British Medical Journal nárůst o 6,9 procenta oproti očekávanému počtu volajících. Ve stejném období úřady zaznamenaly o 245 sebevražd méně oproti předpokládanému počtu, což je o 5,5 procenta méně. Se zveřejněním písně je také spojován téměř desetiprocentní nárůst ve vyhledávání informací o lince pomoci v internetovém vyhledávači Google v následujících 28 dnech.

„Tato zjištění zdůrazňují potenciální přínosy pro zdraví obyvatel při kreativní a inovativní spolupráci s dalšími sektory, jako je hudební a zábavní průmysl,“ konstatují vědci ve své zprávě. Zároveň doporučují v rámci prevence a vzdělávání využívat „pozitivní média“. „Hlavním dilematem ve výzkumu v této oblasti je, že příběhům naděje a uzdravení se dostává mnohem méně mediálního pokrytí než příběhům o sebevraždách,“ uvádějí.

,

16. prosince 2021