KORONAVIRUS

Stinné stránky práce z domova. Lidé ztrácí kontakt s děním ve firmě i kolegy, vytrácí se jim smysl

KORONAVIRUS
Stinné stránky práce z domova. Lidé ztrácí kontakt s děním ve firmě i kolegy, vytrácí se jim smysl

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Dlouhodobá práce z domova s sebou přináší i řadu úskalí, na která zaměstnanci doposud nebyli zvyklí. Značná část z nich zažívá pocity odtržení od kolektivu, ztrácí přehled o dění ve firmě či dostává pocit, že jsou z nich „automaty“ na plnění úkolů a v práci tak přestávají vidět přidanou hodnotu. Úskalí však bezprecedentní využívání home office znamená i pro samotné firmy, na které může klást velké nároky na adaptaci dosavadních zvyklostí.

Koronavirová krize dala bezprecedentnímu počtu zaměstnanců možnost zažít si výhody, ale i nevýhody práce z domova. Podle průzkumu poradenské společnosti Welcome to the Jungle je pro firmy stále těžší udržovat motivaci, firemní kulturu či vztahy mezi zaměstnanci. Třetina lidí na home office se podle průzkumu cítí méně zapojena do dění ve firmě. „Vnímají, že jsou potřeba jen k plnění úkolů a jejich práce nemá vyšší hodnotu,“ uvedl CEO společnosti pro Česko a Slovensko Jan Klusoň.

Zároveň až 62 % zaměstnanců trápí odtržení od kolektivu a téměř 90 % zaměstnanců uvedlo, že i přes snahu ztratili přehled o tom, co dělají ostatní ve firmě. „Hovory v kuchyňce a drobné pauzy od práce nejsou ztrátou času. Přinášely kreativitu, inovace a spontánní nápady. A neméně důležité jsou pro psychiku samotných lidí,“ komentovala výsledky průzkumu na konferenci Human after all Renata Mrázová z oddělení lidských zdrojů společnosti Home Credit.

Potvrzují to i zkušenosti či interní průzkumy zaměstnavatelů. Ředitelka lidských zdrojů ve společnosti Schneider Electric Ida Ročňáková míní, že jeden systém nevyhovuje všem, v práci s lidmi se nevyplácí paušalizovat. Pokud by měli lidé možnost volby, na 48 procent z nich by podle interního průzkumu firmy sáhlo po tzv. hybridním modelu, tj. po kombinaci práce z domova a v kanceláři, a to zhruba v poměru půl na půl. A tento poměr nebude daleko od reality i ve zbytku populace, dodala.

„Zjistili jsme, že na home office jsme mnohem produktivnější a nemusíme se tolik přesouvat, což nám šetří čas. Chybí nám ale osobní kontakt,“ uvedl zástupce ředitele společnosti Algotech Josef Pavlis. Proto si myslí, že po pandemii se bude mnohem častěji kombinovat práce z domova a docházení do kanceláře.

Odborníci také upozorňují na riziko vyhoření, které se v důsledku přílišné pracovní zátěže a sociální distance několikanásobně zvyšuje. Podle průzkumu společnosti myTimi si dvě třetiny zaměstnanců během pandemie připadají vytížení stejně jako dříve. Každý šestý dotázaný má však pocit, že ho zaměstnavatel vytěžuje mnohem více. Také dvě pětiny personalistů souhlasí, že někteří zaměstnavatelé nakládají lidem na home office více práce než obvykle. Personalisté vidí jako nejčastější problém nejen větší pracovní zátěž zaměstnanců, ale i menší zájem o zvládání práce ze strany zaměstnavatele. Stejný pocit mají i zaměstnanci.

Problémem pro firmy může být home office i kvůli chybějící legislativě. Zákoník práce jej výslovně neupravuje, řekl partner právní kanceláře BDO Legal Lukáš Regec. Zaměstnavatel se podle něj může snadno dostat se zaměstnancem do sporu kvůli proplácení nákladů za energie, v případě prokazování pracovního úrazu nebo při provádění kontroly pracovní aktivity, ať fyzicky nebo pomocí softwaru. I proto může být ochota menších firem umožňovat práci z domova nižší, než se předpokládalo, dodal. Pracovník se zaměstnavatelem by o ní měli uzavřít písemnou dohodu nebo tuto možnost sjednat v pracovní smlouvě.

Právě například náklady za energie přitom kvůli využívání home office lidem podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy ještě zejména v první polovině roku porostou. „Češi budou více spotřebovávat energie ,u sebe doma‘. Bohužel jim podraží také voda, resp. vodné a točné, a to až o pět procent,“ uvedl Kovanda. Podle Lukáše Regece a Adama Husseina z BDO má zaměstnanec právo na uhrazení všech nákladů, které mu při výkonu práce na home office vznikly.

Neznamená to však, že by zkušenost s prací z domova byla pouze negativní. Podle dřívějších průzkumů vztažených na jarní první vlnu převládal u většiny zaměstnanců a zaměstnavatelů spíše pozitivní pohled. Podle poradenské společnosti Motivate vyhovoval home office 44 % zaměstnanců oproti 13 % nespokojených. „Efektivita práce byla až na výjimky podobná jako ve standardním režimu v kanceláři,“ řekl i s odkazem na data od zaměstnavatelů spolumajitel Motivate Jan Šmída České televizi. Například podle průzkumu, který si nechalo zpracovat ministerstvo práce, pak rostla spokojenost zaměstnanců úměrně tomu, jak dlouho na dálku pracovali.