NÁSLEDKY PANDEMIE

Maloobchod jako neviditelná oběť pandemie. Nepřežilo ji přes 10 tisíc živnostníků

NÁSLEDKY PANDEMIE
Maloobchod jako neviditelná oběť pandemie. Nepřežilo ji přes 10 tisíc živnostníků

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dlouhou uzávěru ekonomiky způsobenou bojem proti koronaviru letos v maloobchodu nepřečkalo více než 2000 firem a 10 000 živnostníků. Aktuálně je podle statistik poradenské a analytické společnosti Dun & Bradstreet v ČR registrováno 34 000 společností a přes 173 000 osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), které podnikají v maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.

„Maloobchod má za sebou extrémně komplikované období. Větší šanci na přežití mají obchodníci s dobrým finančním zázemím a ti, kteří se rychle dokázali adaptovat na nové podmínky, například spuštěním on-line prodeje. Naopak ryze kamenné obchody, specializované prodejny nebo provozovny závislé na kontaktním prodeji musí častěji řešit existenční problémy,“ uvedla analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017. Nicméně jen letos se podnikatelská základna ztenčila o sedm procent z 36 328 subjektů na 33 793 a od roku 2019 o devět procent. „Loni i letos ve srovnání s předchozím obdobím vzniká podstatně méně nových firem a v roce 2020 jich zaniklo nejvíc od roku 2016,“ dodala Štěpánová.

Vývoj v jednotlivých segmentech sektoru se zásadně liší. Maloobchod v nespecializovaných prodejnách je jediný, kde se letos zvýšil počet podnikajících firem, a to výrazně. Do začátku května o 17 procent a od roku 2019 celkově o 11 procent. Aktuálně jich podniká přes 18 000 a tvoří tak nadpoloviční většinu celého maloobchodu.

Naopak počet firem v maloobchodu mimo prodejny, stánky a trhy letos klesl o 81 procent z 3121 na 605, maloobchod s výrobky pro kulturní rozhled ve specializovaných prodejnách o 73 procent z 846 na 226, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 72 procent z 2365 na 672 a maloobchod ve stáncích na trzích o 67 procent z 67 na 22.

„Výraznější propad podnikatelské základny zaznamenaly oblasti, které byly více postiženy vládními opatřeními, jež si vynutil boj proti covid-19,“ dodala Štěpánová.

Všechny obchody se mohly po více než čtyřech měsících nuceného uzavření otevřít 10. května. Platí v nich limit 15 metrů čtverečních na jednoho zákazníka, nutné je mít nasazený respirátor.

Podle průzkumu marketingové konzultační společnosti Proficio tržby v průběhu pandemie klesly 70 procentům firem z oblasti obchodu, služeb a výroby, 44 procent společností zaznamenalo výrazný odliv zákazníků.

 

,