Mezi ochránci památek to vře. Mluví o drzosti Krnáčové, sepsali i petici
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Pražská primátorka Adriana Krnáčová jen několik týdnů před koncem volebního období navrhla úpravu památkového zákona, která budí značné kontroverze. Krnáčová chce zrušit povinné vyjádření Národního památkového ústavu (NPÚ) ke stavebním zásahům na památkách a v památkovém území. Návrh bezprostředně spustil vlnu kritiky. „Je to bezprecedentně drzý krok,“ uvedla předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková. Vedoucí ústavů a kateder dějin umění také sepsali petici adresovanou premiérovi, ve které vyjadřují s postojem pražské primátorky zásadní nesouhlas.
Návrh, který minulý týden schválili pražští radní, obchází NPÚ při posuzování stavebních projektů. Do teď měli úředníci povinnosti vyžádat si od památkářů stanovisko. Kdyby byl návrh schválen, posuzovali by změny jen radniční úředníci, v Praze Odbor památkové péče.
„Komu památkáři NPÚ tolik vadí, že se magistrát pokusil o tak bezprecedentně drzý krok? Drzý je nejen tím, že si město, byť město hlavní, troufá omezit pravomoc státu, ale zejména tím, že je tak jednoznačně průhledný,“ píše Bečková na svém blogu.
Bečková rozvíjí své dvě teorie, v první z nich upozorňuje na blízký vztah mezi Krnáčovou a společností Penta, která má v centru města velké ambice. „Pro developera či investora, vstupujícího do historického území, je totiž jednání s Národním památkovým ústavem zpravidla věcně nepříjemné. To má logiku, vždyť jsou to přirození soupeři,“ píše Bečková.
Zadruhé upozorňuje aktivistka na možný vliv samotného Odboru památkové péče: „Magistrátní odbor památkové péče, jak bylo naznačeno výše, se překvapivě často s názorem státních památkářů, tedy NPÚ, rozchází. V takovém případě má sice možnost jej v závazném stanovisku nerespektovat, ale svůj odlišný názor musí dostatečně a věrohodně zdůvodnit.“
Dopis premiérovi
Ředitel Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty Karlovy univerzity Richard Biegl informoval o tom, že s kolegy z Brna, Olomouce a Ostravy sepsali dopis vedoucích ústavů a kateder dějin umění, ve kterém vyjadřujeme s touto absurdní ideou pražské radnice zásadní nesouhlas. “Magistrát navrhuje vyloučit Národní památkový ústav z rozhodování o památkách. Návrh zpracovala primátorka Prahy a má být prý určen hlavně pro omezení role NPÚ v Pražské památkové rezervaci, ale ve skutečnosti jej vylučuje z obnovy všech památek včetně kupříkladu Karlštejna, Karlova mostu nebo vily Tugendhat. Obojí je z našeho pohledu mimořádně nebezpečné a nevratně by to poškodilo památkovou péči v ČR,” uvedl Biegl na Facebooku. Celý text dopisu, včetně seznamu podepsaných osobností naleznete na konci tohoto článku.
Za rozhodnutím je politika
Ředitel Odboru památkové péče Jiří Skalický se k situaci vyjadřovat nechtěl. „V dané věci se do projednání zastupitelstvem města nebudu vyjadřovat,“ řekl pro server Echo24 ředitel Odboru památkové péče Jiří Skalický.
Politiku vidí v návrhu Adriany Krnáčové i samotný Národní památkový ústav. „Je zcela zjevné, že skutečným účelem navrhované změny není urychlení procesu vydávání závazných stanovisek, nýbrž omezení vlivu NPÚ jakožto nezávislé odborné organizace státní památkové péče, což by mohlo vést k zásadnímu oslabení veřejného zájmu na ochraně kulturního dědictví a ke snížení úrovně památkové péče v České republice,“ říká ústav ve svém stanovisku.
S návrhem mají problém i Zelení, kteří jsou přitom součástí rady. „Pokud by novela památkového zákona skutečně prošla parlamentem, Praha se dostane do přímého konfliktu s UNESCO, což je vždy velká mezinárodní ostuda. Praha má jít příkladem a ukazovat, jak se dá propojit péče o historické památky s moderní rozvojem města,“ konstatuje kandidát na primátora za SZ Ondřej Mirovský.
Znamená návrh kolaps na malých městech?
Kritici argumentují tím, jaký může mít návrh případně fatální dopad na menší města. Například pražský zastupitel za TOP 09 Václav Novotný Hospodářským novinám uvedl, že Praha sice má dostatek kvalifikovaných památkářů, což ale neplatí v menších městech. „Směřuje to k tomu, že památková péče absolutně zkolabuje,“ uvedl Novotný pro HN.
Podobně argumentovala i Kateřina Bečková: „Zároveň je zajímavé si uvědomit, že iniciátor primátorčiny zákonodárné iniciativy měl klapky na očích, viděl totiž v zúženém zorném úhlu jenom Prahu a její specifickou situaci. Mnohé obce s rozšířenou pravomocí po zrušení expertní role Národního památkového ústavu netouží, naopak ji potřebují, protože jinak by nedokázali kvalifikovaně rozhodnout, nejsou na to odborně vybaveny.“
Podle Moniky Paulové, vedoucí oddělení státní památkové péče v Šumperku, tomu ale tak není. „Myslím si, že to není o té kvalifikovanosti úředníků na obcích s rozšířenou působností, ale nemůžu tvrdit, že to všude stoprocentně funguje. Skutečně v jiných obcích na některých pozicích nesedí opravdoví odborníci, takže tam se dá říct, že opisují vyjádření Národního památkového ústavu,“ řekla Paulová pro server Echo24.
„Stejně tak jsou tam lidé, kteří kvalifikaci mají a ti doplácí na ten rádoby systém, kdy má Praha pocit, že jenom u nich to funguje a všude jinde to nefunguje. Kdybych vzala jenom olomoucký kraj, tak tam je poměr třeba 80% kvalifikovaných vůči 20% nekvalifikovaných,“ upřesnila Paulová situaci v regionu.
Regionální památkáři jsou však podle Paulové stejně jako ti pražští pod politickým tlakem: „Tlak samosprávy na pracovníky, kteří vykonávají státní správu v přenesené působnosti, což je i ta památková péče, je občas takový, že se snaží ovlivnit vývoj staveb v majetku města. Například se může jednat o nákup oken, kdy samospráva chce okna plastová, namísto dřevěných, protože jsou o polovinu levnější. My jsme pak tlačeni k tomu, abychom je povolili.“
Dne 28. 8. 2018 schválila rada hl. m. Prahy návrh změny zákona o památkové péči, který by vyloučil Národní památkový ústav z rozhodování o kulturních památkách i památkově chráněných území včetně Pražské památkové rezervace. Jako reprezentanti ústavů a kateder dějin umění, které se ochraně kulturního dědictví systematicky věnují, s tímto návrhem zásadně nesouhlasíme, a to zejména z těchto důvodů:
1. Role Národního památkového ústavu je daná zákonem a je naprosto nezastupitelná. Právě on je ze zákona garantem kvality památkové ochrany v celé České republice. Zbavit NPÚ možnosti vyjadřovat se k obnově památek by znamenalo nevratně poškodit celý systém památkové péče, která je odborném přístupu NPÚ založena. Žádný výkonný orgán nemůže NPÚ reálně nahradit, neboť není a nemůže být odbornou a výzkumnou institucí. Netřeba zdůrazňovat, že památková péče bez odbornosti se stává formální a ztrácí svůj původní smysl.
2. Národní památkový ústav garantuje nejen odbornost, ale i nezávislost památkové péče. Jako instituce zřizovaná Ministerstvem kultury právě za účelem zajištění vysoce odborné památkové péče na celém území České republiky disponuje NPÚ nejen potřebnou odborností, ale i nezávislostí na místních komerčních či jiných účelových tlacích, která je pro objektivní rozhodování o památkách klíčová.
3. Návrh omezení pravomocí NPÚ je nesystémový a ryze účelový. Je zjevnou reakcí na skutečnost, že názory NPÚ byly v rozporu se stanovisky magistrátního odboru památkové péče či názory vedení města. Mezi nejkřiklavější případy z poslední doby patří prosazení podzemních garáží na pěší zóně na Můstku nebo mediálně známá demolice cenného historického domu na nároží Opletalovy ulice a Václavského náměstí, se kterými NPÚ zásadně nesouhlasil, a které přesto magistrát povolil.
4. Pražská památková rezervace je památkou světového kulturního dědictví UNESCO. Vyloučení NPÚ z rozhodování o památkách s nejvyšším mezinárodním statusem je absurdní a neobhajitelné. Návrh zásadně ohrožuje památkovou péči nejen v Praze, ale ve všech významných památkově chráněných územích, kde hraje Národní památkový ústav zcela klíčovou odbornou roli. Omezení jeho pravomocí by se mimo jiné týkalo 40 unikátních památkových rezervací, mezi které patří města Český Krumlov, Telč, Slavonice a mnohé další.
5. Autoři úpravy tvrdí, že omezení pravomocí NPÚ se má týkat staveb, které jsou v chráněných územích a zároveň nejsou kulturními památkami. Ve skutečnosti vylučují NPÚ z rozhodování o všech kulturních památkách včetně kategorie národních kulturních památek. Bez účasti odborné památkové instituce by tak mohla probíhat například obnova Karlštejna, Karlova mostu, vily Tugendhat a dalších čtyř desítek tisíc kulturních a národních kulturních památek. Návrh by tak měl ten důsledek, že by řadový úředník obecního úřadu malého města musel sám odborně posoudit například otázky obnovy historické stavby, opravu varhan, restaurování gotické nástěnné malby, změnu koncepce zámecké zahrady, obnovu technologie vodního mlýna, obnovu kotle parní lokomotivy a mnohé další zásahy na předmětech, které spadají do kategorie kulturních památek. Tato představa je zcela absurdní a nejlépe dokládá odbornou nezastupitelnost Národního památkového ústavu i naprostou nepromyšlenost předloženého návrhu.
Jsme přesvědčeni, že důsledkem realizace tohoto návrhu by bylo nedozírné a nevratné poškození mimořádného kulturního dědictví České republiky. Vyzýváme proto všechny zúčastněné, aby jeho přijetí všemi silami zabránili.
V Praze, Brně, Olomouci a Ostravě, 30. 8. 2018.
PhDr. Richard Biegel, Ph.D. v.r.
Ředitel Ústavu pro dějiny umění FF UK
Prof. Ing. Akad. Arch. Václav Girsa v.r.
Vedoucí Ústavu památkové péče FA ČVUT v Praze
Doc. PhDr. Ondřej Jakubec, Ph.D. v.r.
Vedoucí Semináře dějin umění MU v Brně
PhDr. Ing. Jaromír Olšovský, Ph.D. v.r.
Vedoucí katedry dějin umění a kulturního dědictví FF OU v Ostravě
Doc. PhDr. Tomáš Pospiszyl, Ph.D. v.r.
Vedoucí katedry teorie a dějin umění AVU v Praze
Prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D. v.r.
Vedoucí Ústavu dějin křesťanského umění KTF UK
Prof. PhDr. et PaeDr. Jindřich Vybíral, CSc. v.r.
Vedoucí Katedry teorie a dějin umění VŠUP
Doc. PhDr. Tomáš Winter, Ph.D. v.r.
Ředitel Ústavu dějin umění AV ČR, v.v.i.
Doc. PhDr. Jana Zapletalová, Ph.D. v.r.
Vedoucí Katedry dějin umění UP v Olomouci