BOJKOT

Chorvatská veřejnoprávní televize HRT čelí širokému bojkotu novinářů, opozice i neziskovek

BOJKOT
Chorvatská veřejnoprávní televize HRT čelí širokému bojkotu novinářů, opozice i neziskovek

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Chorvatští novináři, opoziční strany, neziskové organizace a veřejně známé osoby bojkotují chorvatské veřejnoprávní rádio a televizi HRT. Informovala o tom chorvatská agentura HINA. Důvodem protestu jsou útoky na novináře i údajná podřízenost vůči vládnoucí straně. Bojkot má formu důsledné neúčasti protestujících v pořadech a studiích HRT. Trvat by měl do 2. března, kdy vyvrcholí demonstrací v Záhřebu, kterou svolal jeden z organizátorů bojkotu – sdružení chorvatských novinářů (HND).

Protest pod názvem „Novinařinu nedáme“ zahájilo minulý týden 30 spolků a nevládních organizací, které chtěly vyjádřit solidaritu s desítkami novinářů i celých médií, které HRT zažalovala až o 2,3 milionu kun (7,9 milionu Kč) kvůli jejich informování o nehospodárném utrácení uvnitř této instituce. Postupně se k nim přidaly i parlamentní strany v čele se Sociálnědemokratickou stranou (SDP), ale také odbory a význačné osobnosti z kulturního a veřejného života.

„Oficiální stanovisko Evropské federace novinářů je, že HRT je co do nezávislosti nejhorší veřejnoprávní služba v Evropě,“ uvedli organizátoři. Jelena Berkovičová ze sdružení GONG řekla, že „HRT je dnes bohužel okupovaná a není to médium, které chceme a které si jakožto občané demokratické země zasluhujeme“.

Ředitel televize Kazimir Bačić se v otevřeném dopise ohradil, že je to naopak jeho instituce, která čelí politickým tlakům. Podle něj ctí vyváženost zpravodajství a stala se obětí politických půtek a předvolební kampaně.

Jedním z politických subjektů, které se k protestu připojily, je liberální strana Chytře (Pametno). Podle ní „HRT už dlouho není veřejnoprávní ani informativní službou občanům, protože politicky dosazené vedení z HRT udělalo servis vládnoucí strany Chorvatské demokratické společenství (HDZ)“.

Opoziční sociálnědemokratická strana vykázala redaktora HRT ze své tiskové konference. „Osobně proti vám nic nemáme, ale přidali jsme se k bojkotu. (...) Protestujeme tím proti podle nás nejhoršímu veřejnoprávnímu médiu v Evropě,“ zdůvodnil svůj krok předseda záhřebské organizace SDP Gordan Maras. Jeho krok však organizátoři bojkotu veřejně odsoudili, neboť cílem protestu podle nich určitě neměla být cenzura novinářů.

,