Se špatnou artikulací se dá vždycky něco udělat

Se špatnou artikulací se dá vždycky něco udělat

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Dětí s řečovými obtížemi přibývá, špatně vyslovují některé hlásky, mluví rychle a zadrhávají. Na vině jsou komplikovaná těhotenství a porody, ale i rodiče s vlastní řečovou vadou nebo nedostatek komunikační zkušenosti. O prevenci řečových potíží u dětí proto v rozhovoru pro Týdeník Echo hovoří klinická logopedka z Všeobecné fakultní nemocnice v Praze Jaroslava Mrkvičková a vedoucí katedry speciální pedagogiky Karlovy univerzity Lea Květoňová. Možností, jak řečovým obtížím předejít, je spousta, říkají.

Co by mělo dítě umět, než začne chodit do školy?

Mrkvičková: Klinický logoped u předškolního dítěte hodnotí sociální a pracovní zralost, zda je schopné komunikovat s cizím dospělým člověkem a soustředit se na zadaný úkol. Zjišťuje úroveň jeho znalostí, tedy početní představy, barvy, orientaci v prostoru a čase. Hodnotí rozumění a zpracování slyšené řeči, sluchové a zrakové vnímání a i řečovou produkci dítěte, zda správně skloňuje, vyslovuje jednotlivé hlásky a tvoří zdrobněliny. Předškolák by měl poznat slova lišící se jednou hláskou, měl by určit první hlásku a počet slabik ve slově.

Existuje nějaká prevence obtíží s řečí?

Květoňová: Hodně dětem čtěme, stačí dvacet minut denně. Říkejme s nimi básničky, trénujme rytmus, povídejme si s nimi, sami správně vyslovujme. Z té orofaciální oblasti lze doporučit foukání do bublifuku nebo na píšťalku. Možností je spousta, rodiče to napadá instinktivně.

Mrkvičková: Ano, cokoli rodiče napadne, je správně. Rodiče by neměli zapomenout na rozvoj motoriky celého těla. Doporučujeme dostatek přirozeného pohybu v přírodě, tancování a zpívání. Není vhodné se pouze zaměřovat na specializovaný výkonnostní sport. Pohyb je základem rozvoje i motoriky mluvidel.

Lea Květoňová - Foto: Jan Zatorsky

Pokud se prevence nedaří, jaké jsou nejčastější řečové vady?

Mrkvičková: Nejčastěji se setkáváme s poruchou artikulace jedné či více hlásek, vidíme velký nárůst počtu dětí s opožděným vývojem řeči a vývojovými dysfáziemi různého typu a stupně. Dále k nám přichází děti s poruchami plynulosti řeči, vývojovou dyspraxií a s poruchou koncentrace pozornosti a motorickým neklidem.

Květoňová: Patří mezi ně i výběrový mutismus. To znamená, že dítě nemluví s některými lidmi. Třeba ve škole s učitelem, zatímco s rodiči doma ano.

Narůstá tedy počet dětí, které mají nedokonalou komunikační schopnost? Proč?

Mrkvičková: Narůstá. Názory, proč se tak děje, se různí. Podstatný vliv má výrazně lepší diagnostika a časný záchyt dětí, které vyžadují specializovanou péči.

Květoňová: Vliv má i to, když se s dětmi málo mluví a málo se jim naslouchá. Uzavírají se pak do sebe. Další vliv, který pozoruji, je velký šum a hluk okolo dětí, hlavně ve velkých městech. Kdy je dítě v klidu? Doma pořád běží televize, rádio, stále se něco děje. Venku je tolik podnětů, děti jsou vyrušovány a těžko se koncentrují. Velké nešvary dneška jsou chytré telefony a tablety. Aby dítě nezlobilo, řada rodičů mu je půjčí. Místo komunikace s rodičem pak dítě komunikuje s tabletem.

Mrkvičková: Svůj vliv má genetika, vyšší věk rodičů, problematická těhotenství a porody, ale i nezdravý životní styl. Zvyšuje se počet předčasně narozených nezralých novorozenců, u takových dětí se vývoj řeči a sluchu sleduje od narození. Proto se zřizují specializovaná centra při porodnicích a klinický logoped od začátku řeší, jak dítě polyká a přijímá potravu, a sleduje jeho další řečový vývoj.

Jaroslava Mrkvičková - Foto: Jan Zatorsky

Když se dítě narodí bez problémů a není důvod očekávat potíže s řečí, kdy si může rodič poprvé všimnout nějaké vady?

Květoňová: Kolem tří let věku dítěte by už řeč měla být nějak nastavená, včetně pozorovatelných poruch výslovnosti. Ty jsou do jisté míry fyziologické a záleží na četnosti špatné výslovnosti hlásek. Ale prodloužená fyziologická patlavost (vadná výslovnost jedné nebo více hlásek – pozn. red.) může být i do pěti let věku. Pomoci poznat problém může i pediatr při pravidelných lékařských prohlídkách. Rodiče často dostanou impulz z mateřské školy. Logopedi si také všímají, že rodiče sami nejsou dobrým mluvním vzorem. Dítě tvoří hlásku špatně, protože mají poruchu řeči i rodiče.

Takže se stává, že logoped pomáhá jak dítěti, tak rodiči?

Květoňová: Může to tak být. Někdy ale rodičům vlastní řečová vada nevadí, ale u dětí chtějí podpořit tu správnou výslovnost.

Co nějaké kroužky pro podporu řečových schopností pro starší děti?

Mrkvičková: Úžasná věc je rétorika a dramatické kroužky, tam dítě aktivně procvičuje všechny složky řeči včetně motoriky a artikulace. Učitelé nám pak často pošlou šikovné děti, abychom upravili artikulaci. Většinou nepřesně artikulované sykavky, které na mikrofon zní výrazně hůře. Se špatnou artikulací se dá vždy něco udělat.

Jak se v Česku logopedové vzdělávají?

Květoňová: Logopedie se vyučuje na pedagogických fakultách, na katedrách speciální pedagogiky. Taková tradiční studia logopedie nabízí kromě Univerzity Karlovy hlavně olomoucká Univerzita Palackého a Masarykova univerzita v Brně, ale i menší univerzity. Máme strukturovaná studia. Studenti jdou do bakalářského studia, kde projdou základy speciální pedagogiky včetně problematiky žáků s mentálním, sluchovým, zrakovým postižením nebo autismem. Po bakaláři mohou pracovat v neziskovkách nebo jako asistenti pedagoga v případě inkluzivního vzdělávání. Navazující magisterské je u nás na Univerzitě Karlově přímo oborem logopedie a surdopedie. Po státnicích míří absolventi do třech oblastí. První je zdravotnictví, v rámci kterého podléhají dalšímu studiu a atestaci, jsou to tedy kliničtí logopedové. Druhou je školství. Třetí možností je oblast sociální práce.

25. srpna 2018