ELEKTROKOLA V PRAZE

Centrum Prahy bude možná plné nákladních elektrokol. Praha buduje překladiště z dodávek na kola

ELEKTROKOLA V PRAZE
Centrum Prahy bude možná plné nákladních elektrokol. Praha buduje překladiště z dodávek na kola

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Doprava v centru Prahy se zřejmě bude nadále proměňovat pod taktovkou současného vedení města, které preferuje především cyklodopravu. Místo „neekologické“ profese řidiče kaminonů budou asi muset firmy v metropoli zaměstnávat násobně více elektrocyklistů. V polovině listopadu má totiž v Praze na Těšnově začít fungovat tzv. mikrodepo, sloužící k překládce zboží z dodávek do kontejnerů a poté na nákladní elektrokola, která je dále rozvezou do podniků v centru metropole. Přestože se novou koncepcí nákladní dopravy chlubí především samotné vedení města, zároveň tvrdí, že tím především vyhovují právě požadavkům samotných logistických firem.

Jak stojí v tiskové zprávě magistrátu, cílem je snížit počet nákladních aut, která zajíždějí do historického jádra města. Plán vychází z koncepce tzv. city logistiky, kterou pro město vypracoval Institut plánování a rozvoje (IPR). První mikrodepo by mělo fungovat ve zkušebním provozu, který město v příštím roce vyhodnotí. O jeho koordinace se postará společnost ekolo.cz.

Praxe funguje i v dalších evropských městech. „Inspirovali jsme se zahraniční praxí. Zejména pak berlínským projektem KoMoDo. Cílem celého projektu je zlepšit podmínky jak pro obyvatele Prahy tím, že ulehčíme centru města, tak i samotným zásobovacím společnostem, se kterými město právě teď jedná,“ vysvětlil Petr Hlaváček (za TOP 09), náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

„Lokalita je dopravně dobře dostupná, jelikož se nachází pod pražskou magistrálou, má velké kapacity i skvělé napojení přímo do centra města. Dnes je plocha v pronájmu, který bude koncem měsíce končit,“ zdůvodnil primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) výběr lokality. Náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09) dodal, že město nyní jedná s dopravními společnostmi. Na otázku redakce Echo24, jak jednání s logistickými firmami probíhají, však radní neodpověděli. Přesto Scheinherr na Facebooku píše, že po překladišti volají samotné firmy.

Scheinherr věří, že by lidé mohli novým způsobem dostávat své balíky již do letošních Vánoc. „Z parkoviště na pozemku města na Těšnově u Florence se stane místo, kde se budou překládat balíky z náklaďáků na speciální elektrokola a ty je pak z nového cyklodepa doručí zákazníkům. Budeme spolupracovat s největšími hráči na trhu logistických firem a vše jsme naplánovali tak, abychom stíhali hlavní vánoční sezónu. První kurýři tak začnou už od listopadu odlehčovat centru Prahy od zbytečné dopravy. Pračku nebo televizi na nákladním kole samozřejmě nikdo nepoveze, ale pro menší zásilky jsou jako dělaná. Méně aut v centru při zachování kvality doručování zboží je výhra pro všechny,“ napsal na Facebooku.

„Jsem rád, že jde Praha příkladem ostatním městům v České republice a jako první v zemi zde vyšlapáváme cestičku moderní a ekologické logistice. Když to funguje v Berlíně a v dalších městech na západ od nás – proč by nemělo u nás? Lokalita je dopravně dobře dostupná. Je pod magistrálou, má velké kapacity i skvělé napojení přímo do centra města. Za rok vyhodnotíme pilotní provoz a uvidíme. Každopádně za mě je to rozhodně krok správným směrem, protože i efektivní logistika je základem zdravého města,“ dodal.

Studii logistiky radní schválili v červnu. Kromě sítě mikrodep navrhla například vytvoření většího množství parkovacích míst v centru vyhrazených pro zásobování, aby se zamezilo parkování na chodnících. Město chce podle studie také podpořit instalaci tzv. balíkomatů a v Malešicích by měla vzniknout železniční vlečka k přepravě komunálního odpadu do spalovny. Napojení na železnici by podle studie mělo město podporovat i v případě budování nových logistických a výrobních areálů a zachována by měla být také překladiště na lodní dopravu v centru metropole.

, voš

28. září 2020