Proč skončila Krnáčová? Spadlý most, chaos v dopravě i urážlivé výroky
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Adriana Krnáčová měla být jedním z profíků, které sliboval Andrej Babiš dosadit na magistrát hlavního města Prahy. Program hnutí ANO před komunálními volbami v roce 2014 sliboval Pražanům jednoduchá řešení pojmenovaná „prostě to zařídíme“. Za dobu její vlády se však razantně zhoršila doprava, spadl most nebo se také zavedl jízdní doklad s podivným jménem Lítačka. Krnáčová se přidala také k ostatním primátorům, kteří nevyřešili stavbu metra na letiště Václava Havla.
Adriana Krnáčová před komunálními volbami slibovala, že zařídí občanům Prahy mobilní signál ve stanicích metra. Před volbami to komentovala v jednom ze svých videí. V předvolebním klipu řekla, že za absenci mobilního signálu mohou krádeže magistrátních politiků. „S těmi skoncujeme. Raz a provždy,“ říkala tehdy Adriana Krnáčová.
Po třech a půl letech vlády se pak mohla pochlubit, že do roku 2022 bude celé pražské metro včetně tunelů signálem pokryté. „Dohoda s dopravním podnikem je na spadnutí, operátoři jednají ve shodě. Nejpozději do podzimních komunálních voleb chci, aby signál fungoval alespoň na jedné lince metra,“ řekla před měsícem v rozhovoru pro deník E15 Adriana Krnáčová.
Signál však nebyl jediným slibem. V dalším z tehdejších předvolebních videí komentuje současný poslanec Patrik Nacher, Eliška Kaplicky Fuchsová spolu s Adrianou Krnáčovou předraženou cenu červené karty Opencard. „Prostě to vyřešíme v zájmu občanů a konec,“ říká Adriana Krnáčová. „Přesně tak. Tohleto, musí bejt když už, tak nabušená záležitost,“ řekl tehdy ke kartě Patrik Nacher, který nyní oznámil, že půjde do stranických primárek na nového primátora. Spolu s ním budou o hlasy bojovat i Eva Kislingerová, Libor Hadrava a Karel Grabein Procházka.
Krnáčová poté představila novou zelenou kartu Lítačka, která má jako Opencard stejnou funkci. Tedy jako jízdní doklad a slouží také k půjčování knih v městské knihovně. Opencard měla však být oproti zelené kartě použitelnější i pro jiné účely. „Opencard měla být nejenom tramvajenkou, ale samozřejmě měla být mikroplatební peněženkou, měla být nástrojem na parkování, měla být nástrojem na vstupy do všech městských institucí, měla být identifikačním nástrojem, kterým se kdokoliv mohl přihlásit do jakýchkoliv služeb veřejné správy v Praze. To dneska není. To je prostě minulost, dnes máme jakousi Lítačku, která nic z toho neumí,“ řekl pro Seznam zprávy bývalý primátor Pavel Bém.
Krnáčová si však svou kartu obhajovala. „Lítačka bude smysluplný projekt, který se bude dál vyvíjet po funkční i technologické stránce,“ řekla primátorka. Opozice při představení karty Krnáčovou kritizovala, že město Lítačku pořídilo bez otevřeného výběrového řízení.
Zmatek ve financování
Více na http://praha.e15.cz/praha/novinky/signal-muze-byt-v-metru-uz-o-prazdninach-dohoda-operatoru-s-dopravnim-podnikem-je-na-spadnuti-1344399
Otázky také vyvolávaly investice města pod jejím vedením. Opozice několikrát kritizovala primátorku, že žádné investice neprobíhají. „Koalice na magistrátu říká spíš mediálně, co chce udělat a nakonec ve skutečnosti nedělá vůbec nic. Nemohou se vymlouvat na Kalouska ani na ODS. Tento rozpočet si naplánovali sami a nejsou schopni ho splnit,“ řekl dříve pro Echo24 zastupitel ODS Filip Humplík. „Nemají vizi města, nevědí, kam je dát, peníze se tam hromadí a Praha se naprosto zastavila,“ řekl dále Filip Humplík.
V tiskové zprávě se v roce 2016 však koalice chlubila, že příjmy dosahovaly více než sta procent. „Hospodaření hlavního města Prahy jako celku, tedy včetně městských částí, skončilo k poslednímu dni roku 2016 přebytkem ve výši 12,3 mld. Kč. Celkové příjmy byly plněny na 108 % upraveného rozpočtu, tj. přijato bylo o 5,4 mld. Kč více, než bylo plánováno. Na druhé straně byly celkové výdaje plněny pouze na 84 % upraveného rozpočtu, tedy o 11,5 mld. Kč méně, než bylo plánováno. Z toho běžné výdaje byly plněny na 93 % upraveného rozpočtu (o 3,8 mld. Kč méně) a kapitálové výdaje byly plněny na 58 % upraveného rozpočtu (o 7,7 mld. Kč méně),“ uvedla náměstkyně primátorky Eva Kislingerová v tiskové zprávě.
Její asistent Jan Plaček později pro Echo24 počty upravil, protože byly nepřesné. Neproinvestovaných podle důvodové zprávy nebylo 7,7 miliardy, ale jen 3,5 miliardy a splněno tedy nebylo 58 % ale 68 %. Celkový rozpočet na investice nebyl podle něj 18 miliard, ale jen 11, 2 miliardy. Správná tedy podle něj není ani informace o tom, že Praha měla z roku 2016 přebytek 12,3 miliardy korun. To tvrdí i sama primátorka. „Investiční položka tvoří pouze zhruba 3,5 miliardy,“ uvedla pro Echo24 primátorka Adriana Krnáčová.
Zpovykaní Pražané
Nejviditelnější slabina Prahy byla ale v dopravě. Kromě oprav kolejí, stanic metra nebo změn různých linek tramvají vyvolalo nejvíce emocí oprava 670 metrů dlouhého úseku Hustiské mezi křižovatkou s Trocnovskou ulicí a Tachovským náměstím. Dopravní komplikace se objevily hned první den oprav a to v souběžné Seifertově ulici. Ta byla na příliv aut příliš úzká a vozy jezdily po tramvajových kolejích a blokovaly tím provoz hromadné dopravy.
Stovky lidí pak vystupovaly v ranní špičce z tramvají a vydaly se k hlavnímu nádraží pěšky. Ti, kteří zůstali, museli počítat až s hodinovým zpožděním. Primátorka však dva dny předtím žádný dopravní kolaps neviděla a řekla, že Pražané jsou rozmazlení. „Pražané jsou trochu zpovykaní s dopravou, protože když jsem v zahraničí a čekám deset minut v zácpě, tak v Praze už by bylo povstání a skandál,“ řekla pro server novinky.cz.
Výrok kritizovali někteří politici a vystoupit musel i premiér v demisi Andrej Babiš, který primátorce pomáhal v kampani s rozdáváním koblih. „Paní primátorka by měla víc zvažovat, co říká,“ řekl premiér v demisi Andrej Babiš. Výrok vzala později zpátky i Krnáčová a omluvila se. „Kolony ani zpoždění tramvají nejsou v pořádku a nesmí být běžnou součástí dopravy v Praze,“ řekla dříve Krnáčová. „Rozumím tomu, že se lidé rozčilují. Uznávám, že mé vyjádření bylo hloupé, a chtěla bych se omluvit všem, koho se jakkoliv dotklo,“ řekla Adriana Krnáčová.
Primátorka za svého působení na magistrátu nevyřešila, jako její předchůdci, metro na letiště Václava Havla. Stavba metra D se také nerozběhla. Série klíčových zakázek pro přípravu nové trasy metra D mezi Pankrácí a Písnicí nabrala zpoždění jen krátce po vyhlášení. Dopravní podnik hlavního města Prahy pak zrušil čtyři veřejné zakázky v odhadované hodnotě 827 milionů korun na geologický průzkum. Dle dopravního podniku nebyl dodržen standardní schvalovací proces daný interními směrnicemi DPP, uvádí server zdopravy.cz.
Špatný stav mostů
Během vlády Krnáčové se také dostal do popředí žalostný stav některých mostů. Po pádu lávky v Troji se narychlo uzavřel například železniční most na Výtoni pro pěší, nikoli však pro tunové vlaky. Ostatní mosty a lávky zůstaly otevřeny, i když byly ve špatném stavu. Ve velmi špatném stavu je pak podle materiálů Technické správy komunikací hned třiadvacet mostů. V druhém nejhorším stupni jsou pak mosty Barrandovský, Jiráskův, Mánesův, Legií, Čechův nebo Hlávkův, uvedl na svém facebookovém profilu zastupitel Matěj Stropnický.
Po pádu lávky v Troji ustála Krnáčová také hlasování o odvolání. Pro odvolání hlasovalo pouze dvaadvacet zastupitelů, potřeba k odvolání byla třiatřicet hlasů. Odvolání navrhla opoziční TOP 09. Piráti navrhli odvolat také primátorčina náměstka Petra Dolínka z ČSSD. Ani to zastupitelé neschválili.
Samotné hnutí ANO získalo v komunálních volbách v Praze na podzim 2014 sedmnáct zastupitelů v pětašedesátičelnném zastupitelstvu. Adriana Krnáčová byla tehdy až třetí volbou na místo jedničky kandidátky po exprimátorovi Janu Kaslovi a podnikatelce Martině Schopperové. Od voleb vládla koalice ANO, sociální demokracie a Trojkoalice. V říjnu 2015 se rozpadla, strany se pak domluvily a spolupráci obnovily. Změnilo se pouze obsazení části rady.