Bezzubá byrokracie. Bilboardy kolem dálnic zůstávají, zmizela jich jen třetina
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Billboardy měly zmizet z ochranného pásma silnic prvních tříd a dálnic do loňského 1. září. Po devíti měsících zmizela od dálnic pouze třetina. Ministerstvo dopravy vidí problém u majitelů a provozovatelů reklam. Stanovený termín však ministerstvu velkou hlavu nedělá a naplnění zákona nijak razantně nevymáhá. „Podle zákona pak nemůže jen tak někdo přijít a sám od sebe reklamní zařízení jednoduše odříznout, pojí se s tím řada administrativních povinností,“ řekl pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Ministerstvo dopravy má na starosti odstraňování billboardů kolem dálnic. Od hlavních proudů se podařilo za devět měsíců odstranit 468 reklamních poutačů. Kolem dálnic zbývá ještě téměř tisícovka billboardů. Venkovní reklamy u silnic první třídy mají pak na starost krajské silniční správní úřady.
Provozovatelé billboardů zpočátku odmítali billboardy v ochranném pásmu odstraňovat. Společnost Czech Outdoor na nich na podzim loňského roku například nahradila reklamní sdělení českou vlajkou. Podle firmy v takovém případě nebyly billboardy reklamním poutačem. Takový výklad ale ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu.
„Platí, že pokud by majitelé a provozovatelé reklamních zařízení sami chtěli, nestál by kolem dálnic už jediný nelegální billboard. Povinnost je podle zákona odstranit měli k 1. září 2017. Z jejich strany dochází neustále k obstrukcím, mj. ke změně vlastníka nebo sídla,“ uvedl pro Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Neusar dodává, že by ministerstvo bylo rádo, kdyby billboardy jak z dálnic, tak ze silnic prvních tříd byly odstraněny do konce letošního roku. Podobně jako ministerstvo dopravy jsou na tom i krajské silniční správní úřady. V Jihomoravském kraji bylo za loňský a letošní rok odstraněno kolem dvou stovek billboardů. „Nemáme podklady od Ředitelství silnic a dálnic kolik nelegálních reklamních zařízení ještě zbývá odstranit, proto můžeme hrubě odhadnout tento počet něco mezi 300-350 ks,“ uvedla tisková mluvčí Monika Brindzáková z odboru kanceláře hejtmana Jihomoravského kraje.
Středočeský kraj v současné době zasílá výzvy provozovatelům reklam a i vlastníkům pozemků, kde jsou billboardy umístěny. „Výzvy zasíláme na základě podnětů, které byly na úřad předány správcem silnic první třídy, tedy Ředitelstvím silnic a dálnic, v průběhu měsíců února a března 2018,“ uvedl pro Echo24 vedoucí oddělení dopravně správních agend Jaroslav Malý.
Dodal také, že podnětů bylo předáno 164 a nahlášeno bylo na 300 reklamních zařízení. „V tuto chvíli máme odesláno cca 50 výzev. Předpokládáme, že do konce měsíce května budou odeslány výzvy na všechny prozatím (zřejmě to není konečný stav) předané podněty od ŘSD,“ uvedl Jaroslav Malý.
Podle Brindzákové je celý proces na silnicích první třídy zdržen správní žalobou. „U velkoplošných reklamních zařízení a někdy i u klasických billboardů bývá na naší výzvu podána správní žaloba, která celý proces prodlouží řádově o měsíce. V letošním roce řešíme častěji velkoplošná reklamní zařízení, která jsou administrativně i technicky náročnější k zajištění požadovaného stavu,“ uvedla mluvčí Monika Brindzáková.
Motorkáři nabídli odstranění
Zajímavou nabídku dostalo v dubnu ministerstvo dopravy. Motocyklová asociace chtěla pomoci s odstraňováním billboardů. Na zakázku by pak nebylo potřeba výběrové řízení, protože by nešlo o několikamilionové částky. Důvodem, proč motorkáři chtěli odstranit venkovní reklamy byl, že zvyšují riziko smrti na silnicích a dálnicích. „Když do vás někdo strčí autem a letíte po silnici, dokloužete k tomu billboardu a o ten se rozpůlíte. Když trefíte páteří billboard, je to jasné. Místo toho, abyste spadli do příkopu, tak je tam železná tyč,“ popsal Jaromír Šíd pro Novinky.
Ministr dopravy Dan Ťok však k nabídce přistupoval opatrně. Podle něj chybějí lidé v administrativě, než dělníci, co by reklamy zlikvidovali. „Potřebuji právníky, kteří mi to sepíšou, musíme si vyměnit s majiteli billboardů řadu dopisů,“ uvedl Novinkám.
Vláda posílá peníze krajům
Kabinet Andreje Babiše schválil před dvěma týdny návrh ministerstva dopravy na rozdělení dotací krajům na opravy krajských silnic. Návrh však počítá s jednou podmínkou. Kraje peníze nedostanou, pokud nedojde k odstraňování billboardů kolem silnic první třídy. To se nelíbí v řadě krajů, protože jim to přinese značné komplikace.
„Podmínka odstranění billboardů je v mnoha případech nerealizovatelná ve stanovené lhůtě z důvodu správních řízení a jiných legislativních překážek. Navíc o této podmínce nebyla Asociace krajů ČR předem informována, což není dobrý postup při prosazování podobných záměrů,“ řekl už dříve předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro dopravu a hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Spor krajů s ministerstvem zmírnilo řešení, podle kterého by kraje měly odstraňování billboardů dokládat čestným prohlášením, případně zasláním informace, dokdy jsou schopny billboardy odstranit.