POKUTA PRO GOOGLE

Google musí ve Francii zaplatit 5,6 miliardy. V reklamách nadržoval vlastním produktům

POKUTA PRO GOOGLE
Google musí ve Francii zaplatit 5,6 miliardy. V reklamách nadržoval vlastním produktům

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Americká internetová společnost Google ve Francii zaplatí pokutu 220 milionů eur (5,6 miliardy Kč) za to, že při prodeji reklamy upřednostňovala své vlastní produkty před klientskými, a zneužívala tak svého postavení na trhu on-line reklamy. Americký gigant zároveň souhlasil, že dosavadní praxi změní, oznámil v pondělí francouzský úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Rozhodnutí pokutovat Google má zvláštní význam, protože jde o první rozhodnutí na světě zaměřené na složité algoritmické aukční procesy, na které on-line reklama spoléhá,“ uvedla ředitelka úřadu Isabelle de Silvaová. Dodala, že konečná pokuta je nižší, protože se úřad s americkou firmou dohodl. Detaily ale neupřesnila. Google se podle francouzského úřadu proti rozhodnutí odvolávat nebude.

„Změny budeme v příštích měsících testovat a dál vyvíjet, než je zavedeme v širším měřítku, některé i celosvětově,“ uvedl v pondělí Google. Závazek firmy změnit praktiky ohledně reklamy platí pouze ve Francii. Může se z něj ale stát vzor, jak by firma mohla nakládat s podobnými stížnostmi vydavatelů v jiných zemích, uvedl list The Wall Street Journal (WSJ).

„Google se choval při upřednostňování své vlastní reklamy úplně stejně ve Francii jako v Česku, nebo jinde ve světě. Jediným důvodem, proč neplatí Google pokutu také do českého státního rozpočtu, je proto především dosavadní nečinnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud bychom srovnávali velikosti trhů podle hrubého domácího produktu (HDP), tak v Česku by srovnatelná pokuta musela být stanovena v řádu desítek až stovek milionů Kč,“ sdělila ČTK česká Unie vydavatelů. „Poškozenými přitom nejsou pouze spotřebitelé v členských zemích EU, ale především všichni vydavatelé, kteří o přímou inzerci od zadavatelů on-line reklamních kampaní dlouhodobě přicházejí, neboť ti byli donuceni chováním společnosti Google přesměrovat své inzertní mediální investice právě ke společnosti Google,“ uvedl k případu výkonný ředitel Unie vydavatelů Václav Mach.

Český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se postupem Googlu nezabýval a neobdržel ani žádný podnět, který by na něj upozorňoval, uvedl v prohlášení pro ČTK předseda ÚOHS Petr Mlsna. Upozornil, že francouzský případ je unikátní, protože zde byly poprvé posuzovány algoritmické procesy využívané digitální platformou a vyhodnocen jejich dopad na hospodářskou soutěž. „Úřad se nyní bude informovat o detailech případu a bude sledovat, zda společnost Google upraví v souvislosti s tímto případem svou obchodní politiku i v ostatních členských státech EU,“ uvedl Mlsna. Úřad si je podle něj dobře vědom síly digitálních platforem a aktivně se účastní příprav nové unijní legislativy, která má právě digitální trhy a služby regulovat.

Mateřská společnost Googlu, firma Alphabet, měla v letošním prvním čtvrtletí tržby 55,31 miliardy dolarů (1,16 bilionu Kč). Hlavní podíl na tom měla právě internetová reklama. Alphabet čelí soudním sporům kvůli porušování pravidel hospodářské soutěže ve více zemích.

Rozhodnutí francouzského úřadu představuje podle agentury Reuters pokus vrátit rovnováhu do boje o reklamu na internetu. Mělo by pomoci vydavatelům, kteří z reklamy těžili v době před rozšířením internetu a o své příjmy přišli, když začal sílit vliv Googlu a Facebooku. Úřad zároveň uvedl, že jeho rozhodnutí otevírá cestu vydavatelům, kteří se cítí Googlem poškozeni. Nyní se na firmu mohou obracet se žádostmi o odškodné.

Antimonopolní úřad ve Francii zjistil, že reklamní server Googlu poskytoval výhody své vlastní službě AdX před službami konkurenčních podniků v nákupu a prodeji reklamních ploch na internetu. Server z minulosti známý jako DoubleClick for Publishers (DFP) využívá většina velkých on-line vydavatelů k prodeji reklamních ploch.

Každá technologická firma stojí podle IT experta Radka Šalomona ze společnosti AD24 v určitý moment svého růstu a vývoje před výzvou, jak naloží s možnostmi, které jí dává složitá, mocná a velmi často neprůhledná technologie, která pohání její vlastní růst a rozvoj. „Google se s touto výzvou popasoval způsobem, který zpětně můžeme hodnotit známkou nedostatečně. Neodolal vábení a stihl jej trest. Francie je známá tvrdou politikou v ochraně svého vlastního trhu a svých vlastních zájmů. Reklamní byznys, ať už on-line nebo ten v reálném světě, je vždy postaven na důvěře všech zúčastněných stran, a proto je důležité snažit se o maximální transparentnost,“ sdělil ČTK Šalomon.

Pokuta od francouzského úřadu je nejnovějším pokusem ze série snah evropských zemí zasáhnout proti tržní síle velkých amerických firem. Minulý týden začal německý antimonopolní úřad vyšetřovat podmínky fungování služby Google News Showcase, v rámci které Google platí médiím za zobrazování jejich zpravodajského obsahu. Provozovatele sociální sítě Facebook pak EU a Británie vyšetřují ohledně zacházení s některými informacemi od inzerentů.

 

,

7. června 2021