návrat tramvají

Vrátí se tramvaje na Václavák skutečně do r. 2023? Strop metra je neunese

návrat tramvají
Vrátí se tramvaje na Václavák skutečně do r. 2023? Strop metra je neunese

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Černý scénář se naplnil a ukazuje se, že to s návratem tramvají na Václavské náměstí nebude tak jednoduché, jak se mohlo zdát. Z předběžného stanoviska Kloknerova ústavu ČVÚT vyplývá, že nejdříve bude muset dojít k zesílení stropu stanice Muzeum na trase metra C. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) však věří, že to plán na výstavbu tramvajové tratě nijak neohrozí.

Výstavba tramvajové trati v horní části Václavského náměstí by měla začít v roce 2022 a dokončena být na přelomu let 2022 a 2023, serveru Echo24 to před časem řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Vybudování by mohlo vyjít podle odhadu pražského dopravního podniku (DPP) na 262 milionů korun. Náklady ale nezahrnují opravy v okolí trati. DPP například musel v souvislostí s vybudováním trati mimo jiné ještě prozkoumat stropní desky stanice metra C Muzeum.

Ujal se toho Kloknerův ústav ČVÚT, který nakonec potvrdil, že bude skutečně muset dojít k stavebním úpravám metra. „Z předběžného stanoviska statika vyplývá, že výstavba tramvajové trati je možná za předpokladu stavební úpravy – zesílení stropních desek,“ uvedla pro deník E15 mluvčí DPP Aneta Řehková.

Podle náměstka Scheinherra však oprava desek nesouvisí pouze s chystanou výstavbou tramvajové tratě, ale s jejich celkovou životností. Průběh stavby to podle něj nijak zásadně neovlivní. „Se zesílením se od začátku počítalo, takže výsledek diagnostiky od Kloknerova ústavu není nijak překvapující. Nejedná se tedy o nic zásadního vůči rozpočtu či harmonogramu,“ uvedl Scheinherr pro Echo24.

Tramvajová trať pomůže celé Praze

Obnovení tramvajové tratě má především dopomoci k celkové efektivitě pražské dopravy. „Tato stavba je důležitá hlavně pro zvýšení stability celé tramvajové sítě v centru města, kdy menší nehoda způsobuje kolaps na tratích v Ječné ulici nebo Jindřišské/Vodičkově,“ řekl již dříve pro Echo24 k funkci chystané tratě náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Stejně pozitivní vliv obnovené tratě vidí i architekt Petr Kučera, který se na projektování podílí. „Tato trať v tramvajovém systému fatálně chybí. Dnes máte jediné propojení Vinohrad z centra pouze přes I. P. Pavlova, což vede k tomu, že ta trať mezi náměstím Míru, I. P. Pavlova, Karlovým náměstím a Lazarskou je na hranici kapacity a tramvaje tam jezdí přibližně každých deset vteřin. Koleje přes Václavské náměstí by pomohly trasu výrazně odlehčit. Má to spoustu výhod při výlukách či haváriích. Dnes stačí, aby se dvě auta nabourala na I. P. Pavlova, a zkolabuje veškerá silniční i tramvajová doprava v Praze,“ řekl Kučera již dříve pro Echo24.

 

Vojtěch Šeliga

5. ledna 2020