Volební kampaně

Díry v zákoně a slabé pravomoci kontrolorů. Financování kampaní se možná upraví

Volební kampaně
Díry v zákoně a slabé pravomoci kontrolorů. Financování kampaní se možná upraví

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Prezidentské i parlamentní volby byly prvním velkým testem nového úřadu pro kontrolu hospodaření stran. Ten dohlížel i na volební kampaně prezidentských kandidátů. Na povrch už vyplývají první problémy. Třeba slabé pravomoci kontrolorů nebo díry v zákoně. Ukazuje to například netransparentní kampaň prezidenta Miloše Zemana. Zásadní úkol ale úřad teprve čeká.

Znovuzvolený prezident Zeman se sice pokusil rozptýlit pochybnosti o financování své kampaně tím, že v poslední televizní debatě s Jiřím Drahošem odevzdal moderátorce seznam sponzorských darů. Pochybnosti ale nerozptýlil.

„Předložený seznam je pro nás irelevantní, protože nemáme kompetence pátrat po původu peněz od dárců. Budeme s ním ale pracovat z toho hlediska, že máme monitor venkovní a tiskové reklamy, a když by zásadně neseděly částky, museli bychom to nějak uchopit,“ uvedl člen úřadu Tomáš Hudeček.

Podle dohledového úřadu (ÚDHPSPH) neporušila Zemanova kampaň zákon, popřela ale transparentnost. Prezident Zeman loni sliboval, že žádnou kampaň nepovede. Později se ale objevily jak inzeráty v novinách na jeho podporu, tak billboardy, letáky a další volební materiály. Zařídil je spolek Přátel Miloše Zemana a Strana práv občanů (SPO), které se jako dárci objevily na prezidentových webových stránkách jako poskytovatelé nepeněžitého bezúplatného plnění. Tímto způsobem ale nelze dohledat, čí peníze spolek a strana na kampaň použily.

Podobné kličkování kritizují někteří politici a téma financování volebních kampaní slibují otevřít. „Dlouhodobě vystupujeme proti netransparentnímu financování kampaní. Po volbách to vyhodnotíme a přijmeme opatření, aby se to neopakovalo,“ uvedl pro Echo24 předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek.

Podle sociálních demokratů je třeba otevřít diskuzi o novelizaci zákona. „Z poznatků médií vyplývá, že se zákon úplně neosvědčil. Je potřeba otevřít diskuzi o novelizaci zákona. Je potřeba zanalyzovat si komplexně zákon po zkušenostech ze sněmovních a prezidentských voleb a pak změny navrhnout,“ řekl serveru šéf poslanců ČSSD Jan Chvojka.

Šéf poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura ale upozorňuje, že nelze napsat takový zákon, jenž by myslel na všechny situace. „Počkal bych, až úřad vyhodnotí kampaně. Uvidíme, k čemu dojde a k čemu ne. Nejsme ale schopni napsat zákon takový, který by do detailu řešil každou situaci. Já bych před tím i varoval. Lepší je mít obecná pravidla,“ uvedl Stanjura pro Echo24.

Cizinci mohou vést v Česku kampaň, jak chtějí

Nejasný původ peněz od dárců není jediným problémem českých volebních kampaní. Na další problém upozornili nedávno Starostové a nezávislí. Podle nich lze vést ze zahraničí kampaň, aniž ji může tuzemský kontrolní úřad regulovat. Psali jsme o tom zde.

„Zahraniční subjekt nemůže ze zákona vést kampaň v samotných volbách. Nemůže se registrovat jako třetí osoba. Fakticky je to tak, že když si někam chce vylepit billboardy, je to proti zákonu. Ale ty nástroje, jak s tím zacházet, jsou velmi omezené,“ uvedl už dříve Echo24 člen úřadu Jan Outlý.

Kvůli tomu hodlají Starostové a nezávislí iniciovat změnu zákona. Úřad nyní považují za bezvýznamný, protože dle nich není schopen vykonávat svou základní funkci. „Pokud Úřad nemá kompetenci zabývat se volební kampaní, kterou platí zahraniční firmy, ukazuje tím na dvě věci,“ uvedl předseda STAN Petr Gazdík. Prvním je dle něj návod pro obcházení volebních pravidel a druhým neschopnost úřadu dohlížet na transparentní průběh volebních kampaní a jejich financování.

Zásadní úkol úřad teprve čeká

Úřad porovná zprávy o financování kampaní stran a hnutí kandidujících do sněmovny i kandidátů pro prezidentské volby s vlastním monitoringem volebních kampaní. Každý z prezidentských kandidátů musí do 90 dnů po vyhlášení výsledků voleb zveřejnit na svých volebních webech zprávu o financování volební kampaně a vyúčtování poslat úřadu. Čas na to mají do konce dubna.

Podobnou povinnost měli i kandidáti do sněmovny. Zprávy o financování svých kampaní do odevzdali 22. ledna. Dohledový úřad nyní informace o financování prověřuje.

„Budeme postupovat v několika krocích. První nejjednodušší je, zda dárci, které strany a dárci vykázali, existují. Druhý krok bude dohlédnout nad reálnými finančními toky v rámci kampaně,“ uvedl pro Echo24 člen dohledového úřadu Tomáš Hudeček.