Stavba metra D

Pražští zastupitelé ponocovali. Schválili plán rozvoje dopravy a geologický průzkum k metru D

Stavba metra D
Pražští zastupitelé ponocovali. Schválili plán rozvoje dopravy a geologický průzkum k metru D

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Pražští zastupitelé v pátek ráno schválili plán rozvoje dopravy do roku 2030. Tzv. plán udržitelné mobility počítá s dostavbou silničních okruhů a metra či rozvojem železnice. Dokument rovněž navrhuje, jak by mělo město postupovat v otázkách rozvoje silniční sítě, parkování, MHD a podpory cyklistiky. Vedení města by z něho mělo vycházet při rozhodování, přijetí plánu je také podmínkou pro čerpání evropských dotací na dopravní projekty. Plán zastupitelé schválili na jednání, které začalo ve čtvrtek v 09:00 a protáhlo se do pátečního rána. V 05:30 zasedání zastupitelstva stále pokračovalo.

„Koncept plánu byl schválen již za minulé rady, nyní je schvalován v konečné formě a je již schválen ministerstvem životního prostředí. Není to kusý dokument, ale obsahuje 240 opatření, která definují, jaké projekty by se v následujících 11 letech měly uskutečňovat,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Řídící výbor plánu do konce srpna ještě vypracuje akční plán, který poté schválí rada.

V souladu se snahou o zmírňování negativních důsledků automobilové dopravy plán počítá s větším zaměřením na veřejnou, zejména kolejovou dopravu, a také na chůzi a cyklistiku. Automobilová doprava se má naopak postupně regulovat a omezovat tak, aby se snižovaly její negativní dopady na zdraví obyvatel. Plán počítá například se zavedením mýtného pro vjezd do centra.

Někteří opoziční zastupitelé kritizovali finanční náročnost plánu, který navrhuje investice přes 100 miliard Kč. „Praha bude muset dát 11 až 16 miliard každoročně ze své kapsy jenom do dopravy. Už teď nemá 11 až 16 miliard, nemá ani deset miliard a v budoucnu nebude mít ani pět (miliard). Na to, abyste mohli tenhle projekt realizovat, nebudete mít peníze, protože město je přetíženo běžnými výdaji,“ řekl Ondřej Martan (ODS). Scheinherr uvedl, že v celkových nákladech jsou zahrnuty peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury nebo peníze z dalších zdrojů.

Na to, že v plánu chybějí některé projekty, upozornil Jakub Stárek (ODS). Postrádal projekt prodloužení tramvajové trati na Strahov. Scheinherr řekl, že město již zahájí projektovou přípravu a nic nebrání jej do plánu zahrnout. „Aktualizace jsou možné,“ uvedl.

Geologický průzkum k metru D

Pražští zastupitelé schválili v pátek ráno financování geologického průzkumu stavby metra D ve výši 1,581 miliardy Kč. Samotnou výstavbu metra odsouhlasili v pondělí radní. Zastupitelé rovněž uložili vedení města, aby byly náklady na průzkum zahrnuty v rozpočtech příštích let.

Schválený materiál navazuje na dokument, který schválili na pondělním jednání pražští radní. Ti rozhodli, že DPP má průzkum zahájit a rovněž schválili samotnou výstavbu trasy metra.

V první fázi vznikne trasa mezi Pankrácí, Novými Dvory a pokračovat bude do Depa Písnice, budou na ní jezdit vlaky bez řidiče. Náklady se odhadují na 57 miliard korun. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Investorem stavby bude DPP.

Praha vynaloží letos na průzkum trasy D 445 milionů korun. Největší částku vydá příští rok, a to 765 milionů. V roce 2021 to bude 348 milionů a v následujících dvou letech pak 14 a devět milionů. Letos půjdou peníze jen na provedení průzkumu. V letech 2020 a 2021 město bude platit průzkum a údržbu štol a v posledních dvou letech už pouze údržbu.

Schválení materiálu předcházelo mnohahodinové dotazování opozice, proč na pondělním jednání radní hlasovali v tajné volbě. Rovněž chtěli vědět, kdo záměr navrhl a kdo jak ve volbě hlasoval. „Obvykle se tajně hlasuje o věcech, které se týkají personálií. Tady mi ten důvod chybí. Tomu, co proběhlo na radě, máme schválit finanční rámec. Asi tam bylo něco závažného. My jsme teď manipulováni, abychom převzali část zodpovědnosti za ten materiál,“ řekl opoziční zastupitel Ondřej Martan (ODS).

Jak přesně hlasovala, řekla veřejně pouze radní Hana Kordová Marvanová (za STAN), ostatní radní svou volbu neprozradili. Opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO) řekl, že se opozice bude dotazovat tak dlouho, dokud nedostane odpovědi. To trvalo asi ado 04:00, pak zastupitelé neustále prodlužovali původně dvacetiminutovou přestávku na více než dvě hodiny. Při diskusi opozice neustále opakovala své dotazy. Opoziční zastupitel Petr Stuchlík (ANO) o přestávce recitoval báseň.

Předseda zastupitelů ANO Patrik Nacher navrhl, aby bylo usnesení zastupitelů doplněno o větu, že průzkum začne až poté, co se město dohodne s vlastníky pozemků v Krči, aby stáhhli svou žalobu na vydané územní rozhodnutí. Podle opozice hrozí, že město zahájí průzkum, ale nebude mít všechna povolení na stavbu metra. Na Pankráci by tak zůstaly štoly a město by muselo platit za jejich údržbu mnoho milionů ročně. Kvůli tomu by mohli být podle Nachera zastupitelé stíháni. Návrh nebyl schválen.

Vedení Prahy a DPP stále řeší problém s chybějícími pozemky nutnými pro stavbu. V současné době jednají například s majiteli pozemků v Krči. S nimi již byla podepsána tzv. iniciální dohoda týkající se pozemků u Nádraží Krč. Problémy má město kolem budoucích stanic Libuše, Písnice a Depo Písnice, kde jej čekají pravděpodobně rozsáhlejší směny pozemků.

,

24. května 2019