drahý prodej

Český start-up Kiwi.com je na prodej za nejméně 10 miliard Kč

drahý prodej
Český start-up Kiwi.com je na prodej za nejméně 10 miliard Kč

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Český start-up Kiwi.com je na prodej za nejméně deset miliard korun. O prodeji prodejce letenek se spekuluje delší dobu. Nyní obchod dostává podle Hospodářských novin (HN) reálné obrysy. Kiwi.com je nejrychleji rostoucí firmou v regionu střední a východní Evropy a jednou z mála, která je plně zaměřená na globální trh.

„Mezi akcionáři panuje všeobecná shoda na exitu investorů,“ řekl HN Jan Veverka z fondu Touzimsky Kapital, který přes Touzimsky Airlines drží v Kiwi.com více než pětinový podíl. To potvrzuje i další investor Jiří Hlavenka. Své podíly chtějí prodat ti, kteří do firmy investovali, naopak alespoň část svých podílů by si měli udržet zaměstnanci a zakladatel firmy Oliver Dlouhý.

„Najít ten správný okamžik výstupu je hrozně těžké,“ uvedl Hlavenka. Kiwi dál rychle roste a může se zdát, že vydržet ve firmě delší čas přinese vyšší zisky. Hlavenka také popisuje, že jednotliví investoři mají o směřování firmy různé představy. Shodli se proto, že prodej je nyní vhodným řešením.

Akcionáři si v polovině roku odhlasovali, že si vyberou poradenskou firmu, která jim pomůže s prodejem plánovaným na příští rok. Nyní vyhodnotí jejich nabídky. Lidé seznámení s prodejem realistickou cenu odhadují na deset až 15 miliard.

Firma letos plánuje tržby přibližně 20 miliard korun, v dalších letech to má být podle plánu násobně více. Tahounem vývoje zůstává zakladatel Oliver Dlouhý, který připravuje řadu nových služeb a byznys firmy chce dál rozšiřovat.

Zájemců o koupi brněnské firmy, která vznikla teprve před šesti lety, jsou podle Hospodářských novin desítky. Postupně se ozvaly prakticky všechny důležité firmy z oboru. Do Brna zamířili i lidé z nejvyššího vedení společnosti Priceline, která je globální jedničkou v prodeji ubytování a letenek. V Česku je známá hlavně díky svému serveru Booking. com nebo letenkovému Kayak.com – jeho šéf Steve Hafner se o cestě do Brna dokonce veřejně zmínil. Zájem mají i fondy, mimo jiné i ze Silicon Valley a z Číny. Naopak pro české firmy z oboru nedává nákup Kiwi podle Hlavenky smysl. Prodejům letenek v Česku kralují Asiana manželů Litvinových a Student Agency Radima Jančury, ti se ale soustřeďují na lokální trh, zatímco Kiwi dělá v Česku jen mizivý zlomek prodejů.

Předběžné nabídky obvykle přesahující cenu deseti miliard jsou si ale podobné, proto akcionáři dávají přednost prodeji přes poradce. Ve hře je ale stále i možnost, že někdo nabídne výrazně vyšší částku rovnou a jednalo by se s ním přímo.

,

7. prosince 2017