Babiš a LN

Poslat text organizace Mezinárodní dětský kříž do Lidových novin byla chyba, kaje se Babiš

Babiš a LN
Poslat text organizace Mezinárodní dětský kříž do Lidových novin byla chyba, kaje se Babiš

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) bylo zaslání dopisu údajně humanitární organizace Mezinárodní dětský kříž do serveru Lidovky.cz chybou. Text zaslala do redakce deníku, který nepřímo patří prostřednictvím svěřenského fondu premiérovi, jeho asistentka. Napsat jej měla ředitelka Mezinárodního dětského kříže Taťjana Horáková. Její důvěryhodnost byla ale zpochybněna. Premiér v rozhovoru pro Frekvenci 1 uvedl, že šlo o chybu, odmítl ale, že by obsah „svých“ novin ovlivňoval.

Premiér Andrej Babiš a nepřímý vlastník Lidových novin (LN) i přes kauzu s textem od údajně neexistující humanitární organizace, kterou jeho asistentka nechala otisknout v názorové části zpravodajského serveru, tvrdí, že jsou k němu LN kritické. „Já můžu říct, že to je složitá záležitost. A že ti, co čtou Lidové noviny, dobře ví, že to neovlivňuji, já i ty rozhovory nedávám, jsou tam velice kritičtí proti mě. A tady bohužel vznikla ta kauza, kterou více méně si vymyslela paní Šojdrová… Oni vlastně neexistují ti syrští sirotci. Tady byla nějaká organizace, Mezinárodní dětský kříž, který už v roce 2015 byl v médiích citován, který už tehdy jednal o 50 uprchlících. Takže jsem se domníval, že je to seriózní organizace. A já jsem je pozval na schůzku s paní Šojdrovou, oni nepřišli a poslali nějaký dopis. A moje kolegyně požádala, aby Lidové noviny ten dopis zveřejnily v Názorech,“ sdělil Babiš v rozhovoru na Frekvenci 1.

Předseda vlády považuje událost za svou chybu a zalitoval, že nepožádal o zveřejnění jiné noviny, které mu nepatří. „Byla to chyba, ale my žádáme o zveřejnění v názorech i jiné deníky. Je to problém, že tam je vlastně to kvazi-vlastnictví, které ale není vlastnictví přes ten svěřenecký fond. Každý může udělat chybu! Byla to moje chyba, že jsem řekl kolegyni: Zkuste to dát do Názorů, je to zajímavý názor. Kdybych to dal do jiných novin, tak by to bylo v pohodě, ale to mě mrzí, nebyl to účel. Není pravda, že je ovlivňuji. Ať to lidi čtou a uvidí, že tam jsou kritické názory proti mě,“ dodal trestně stíhaný politik.

Web Lidovky.cz sporný text, který mu poskytl úřad vlády a který byl podepsán údajnou lékařkou Taťjanou Horákovou, publikoval minulý týden. Stáhl ho poté, co se objevily pochybnosti o existenci autorky i organizace Mezinárodní dětský kříž, kterou se zaštiťovala. Šéfredaktor Lidových novin István Léko se později za zveřejnění textu omluvil. „Chci kategoricky prohlásit, že práce novinářů v Lidových novinách a na serveru Lidovky.cz nebyla a nebude pod politickým vlivem,“ uvedl také.

Podle Procházkové je ale problém samotný fakt, že do redakce Lidových novin přišel z úřady vlády text, který se nevztahuje k samotné činnosti kabinetu. Spolu s ní oznámili odchod redaktoři zahraniční redakce Ivana Milenkovičová a Milan Rokos. Konec spolupráce s listem ohlásil i fejetonista Martin C. Putna.

Lidové noviny – stejně jako Mladou frontu Dnes – vydává vydavatelství Mafra, které patří do skupiny Agrofert. Tu její vlastník Babiš loni převedl do svěřenského fondu.

LN a MF Dnes již v minulosti mnohokrát čelily podezření, že píší texty na politickou objednávku – ať už šlo o kauzy vytahované na představitele sociální demokracie, největšího rivala hnutí ANO, nebo na členy vládního hnutí ANO, kteří posléze „byli odejiti“ (např. ministryně Helena Válková nebo Karla Šlechtová).

První signál o tom, že si Andrej Babiš si média pořídil proto, aby sloužila jeho politickým a mocenským zájmům dokládá telefonický hovor s tehdejším redaktorem Lidových novin Janem Kálalem. Konflikt se odehrál 27. června 2013, tedy několik dní poté, co oznámil nákup vydavatelství Mafra. Babiš si tehdy nevybíravě stěžoval, že deník Lidové noviny nenapsal o jeho tiskové konferenci a dožadoval se vysvětlení. Více čtěte zde.

Další důkaz, že Andrej Babiš ovlivňuje svá média, přinesl tajně pořízený zvukový záznam, na kterém s redaktorem Mf Dnes Markem Přibilem probírá strategii publikování kompromitujících textů na své politické soupeře především z ČSSD. Více čtěte zde.

red, drb

26. září 2018