Zemanovi přátelé zadali inzeráty proti Drahošovi

Zemanovi přátelé zadali inzeráty proti Drahošovi

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

V některých českých novinách, například v Právu nebo v regionálních vydáních Deníku vyšly v úterý ráno inzeráty, které naznačují, že prezidentský kandidát Jiří Drahoš zve do Česka migranty.

Na inzerátech přes třetinu tiskové strany je starší portrét Miloše Zemana a text: „Stop imigrantům a Drahošovi. Tato země je naše. Volte Zemana.“ Inzerát si zadal spolek Přátelé Miloše Zemana.

Sám Drahoš považuje inzerát, který ho dává do souvislosti s vítáním uprchlíků za hrubou nepravdu. “Přesně tento typ deziformací jsem očekával. Je to obyčejná pomluva. Souhlasím pouze s částí Stop migrantům. Nikdo z nás tady vlny migrantů nechce,” řekl Deníku Jiří Drahoš. Od počátku kampaně tyto lži vyvracím. Upozorňuji na zdroje šíření. Nic víc proti tomu nemohu dělat,” dodal.

Zadavatelem inzerátu je firma Euro – Agency, která podle Zemanova transparentního účtu před prvním kolem voleb zaplatila 1,8 milionu Kč právě za inzerci v denním tisku. Kontroverzní inzerát na podporu Zemana se v tisku objevil i před pěti lety, kdy útočil na protikandidáta Karla Schwarzenberga.

„Sluníčkář a vítač“ Drahoš

Postoj kandidáta k nelegální migraci a takzvaným migračním kvótám je na sociálních sítích často zmiňovaným tématem. Drahošovi odpůrci ho v komentářích označují jako „vítače“ nebo „sluníčkáře“, což je pisateli vnímáno jako negativní. Drahoš přitom už v období před prvním kolem voleb uvedl, že řešením ekonomické migrace z Afriky je pomoc přímo v zemích původu. Vybídl také ke kontrolám na vnějších hranicích Evropy.

Zeman uváděl, že kampaň nepovede. Po Česku se ale už před prvním kolem volby objevilo velké množství billboardů a reklamních plakátů, znovuzvolení Zemana podporovala i reklama v novinách. Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček tehdy uvedl, že volební reklama byla použita se Zemanovým vědomím.

Zeman má na transparentním účtu k dispozici 4,5 milionu korun, peníze dostal k dispozici už před prvním kolem. Náklady na billboardy a jiné reklamy ve výši 17 milionů korun vyúčtoval jako bezúplatné plnění, většinou od organizací blízkých jeho spolupracovníkům včetně spolku Přátelé Miloše Zemana nebo Strany práv občanů (SPO), kterou Zeman zakládal, která mu pomáhala sbírat podpisy pod kandidátskou petici a v jejímž sídle Zeman pořádá tiskové konference.

Předseda SPO Jan Veleba ve středu ve vysílání DVTV řekl, že náklady za stranu nepodepisoval. Oblast financování má podle něj na starosti místopředseda strany. Na otázku, zda je možné, že místopředseda použil na kampaň Zemana peníze strany, odpověděl, že neví. Poté předčasně odešel ze studia. ČTK pak mimo jiné řekl, že SPO organizovanou kampaň ve prospěch Zemana před druhým kolem prezidentské volby formou vylepování billboardů či letáků neplánuje.

18. ledna 2018