koronavirus na dálnici

Výstavba za časů koronaviru. Prioritou je D1, i kdyby se ostatní stavby měly zastavit

koronavirus na dálnici
Výstavba za časů koronaviru. Prioritou je D1, i kdyby se ostatní stavby měly zastavit

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Vláda v posledních měsících nešetřila sliby ohledně dostavby dálniční sítě či rychlého dokončení modernizace D1. Tato představa se však v časech koronaviru značně komplikuje. Práce již přerušila společnost Eurovia a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se obává i dalších. Generální ředitel Radek Mátl proto upozorňuje, že prioritou je především modernizace D1, i kdyby se měla výstavba jiných dálnic zastavit.

„Na řadě staveb dojde s velkou pravděpodobností k omezení realizace, a to z toho důvodu, že stavební firmy nemají kapacity. Řada zaměstnanců odjela zpět do svých domovských zemí, především na Ukrajinu a na Slovensko. Je samozřejmě problém také s ubytovacími kapacitami, se stravováním, navíc lidé na stavbách mají strach z nákazy. Situace není jednoduchá, každá z firem se k tomu staví trochu jinak, některé firmy pokračují v omezené míře dál,“ řekl Mátl pro server zdopravy.

Hlavní síly se proto budou soustředit právě na D1. „Pokračování modernizace D1 je nyní jednoznačná priorita Ředitelství silnic a dálnic. Zejména v těch úsecích, které jsou rozestavěné. A to i kdyby to mělo znamenat, že některé jiné stavby takzvaně na zelené louce se zastaví,“ uvedlá Mátl.

Dokončení modernizace D1 mělo být totiž základním stavebním kamenem úspěchů vlády Andreje Babiše (ANO) na poli dopravy, kde se jinak hnutí příliš nedařilo. Rekonstrukce měla být hotová na podzim 2021, tedy těsně před příštími sněmovními volbami. Na důležitost upozorňoval Babiš přibližně před měsícem. „Ministra Karla Havlíčka jsem upozornil, že se tam budu jezdit osobně dívat a dohlížet na to, že se bude makat, a to včetně víkendů. Kde to z bezpečnostních důvodů půjde, tak i v noci. Komplet opravená dálnice bude v roce 2021, jinak fakt poteče krev,“ napsal Babiš v hlášení 23. února.

Proto dbá ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), aby úkol splnil. „D1 zatím platí, Eurovia stojí jen do konce měsíce, se všemi šéfa hlavních dodavatelů jsem v trvalém kontaktu, zatím termíny neměníme,“ sdělil Havlíček pro Echo24.

Společnost Eurovia v dopravním stavitelství aktuálně pracuje například na modernizaci dálnice D1 v úsecích Koberovice – Humpolec nebo Mirošovice – Hvězdonice. Na dálnici D8 opravuje jedenáctikilometrový úsek u Litoměřic. Dále staví ve druhé etapě obchvat Chrudimi. V železniční dopravě patří mezi největší současné zakázky přestavba uzlu v Přerově.

„ŘSD se stavebními firmami vede jednání, aby dopad aktuální situace do harmonogramu staveb byl žádný či co nejmenší. Vše bude záležet na délce nouzového stavu a období karantény a aktuální situace na jednotlivých stavbách. Prioritou je zejména pokračování modernizace D1,“ přiznal Mátl již dříve na Twitteru.

Naopak, co by mohlo rekonstrukci D1 přát, je snížený provoz na dálnici. „Z týdenního srovnání intenzit dopravy na dálnicích D1, D2 a D5 (srovnání týdne 9. – 15. 3. s předchozím 2. – 8. 3.) lze vypozorovat, že intenzita dopravy na dálnicích se snížila na hraničních přechodech zhruba o 50 %, mimo ně pak o 30 – 40 %. Tento pokles je na straně osobní dopravy, intenzita těžké dopravy klesla pouze mírně,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký pro Echo24.

Navýšený rozpočet SFDI půjde do modernizace, ne do nových staveb

Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), z něhož jsou financovány dopravní stavby, se zřejmě navýší o dalších 6,5 miliardy korun na celkových 113 miliard. „Posílíme veřejné investice. Jsme připraveni navýšit rozpočet SFDI o 6,5 mld. Kč na celkových 113 mld. Kč, a posílit tím zdroje do modernizace železnic, silnic a dálnic. V době poklesu ekonomiky je to důležitý stimul, kterým chceme udržet průmysl a zaměstnanost,“ sdělil Havlíček.

Místo, aby se však peníze investovaly do nových připravených staveb, půjdou spíše na rekonstrukce. „Nové peníze půjdou hlavně do modernizace, což nás ale tíží stejně. Je to investice, musíme to udělat, podpoříme stavebnictví a průmysl, tím i zaměstnanost a řemeslné profese, které zajišťují OSVČ. Navíc je to jasný signál do ekonomiky a na finanční trhy, že jako stát jsme finančně stabilní a připraveni podporovat investice,“ uvedl Havlíček pro Echo24.

ŘSD letos mělo v plánu stavět nebo opravovat 230 kilometrů dálnic a silnic, což je nejvíce v historii. Z toho 100 kilometrů má tvořit nová výstavba a zbytek opravy a modernizace, včetně D1.

 

Vojtěch Šeliga

30. března 2020