Do zoo lanovkou

Splní se Pražanům sen? Lanovka přes Vltavu je navržena ve čtyřech variantách

Do zoo lanovkou
Splní se Pražanům sen? Lanovka přes Vltavu je navržena ve čtyřech variantách

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Spojení pravého a levého břehu Vltavy je dlouhodobým snem Pražanů, kteří se momentálně musí složitě přepravovat mezi městskými částmi Praha 6 a Praha 8. Jako alternativní řešení se ukázala lanovka na trase Podbaba – ZOO – Bohnice. Její studie byla představena na společném jednání Komise dopravy a Komise strategického rozvoje Rady městské části Praha 6.

Řešení by jednak zlepšilo dopravu do zoologické zahrady, jednak zrychlilo spojení mezi Prahou 6 a Prahou 8. V současnosti lidé mezi městskými částmi cestují tramvají, metrem, či autobusem, což jim zabere v lepším případě půl hodiny až 45 minut času.

„My jako městská část dlouhodobě podporujeme propojení levého a pravého břehu Vltavy, to znamená Prahu 6 s Trojou, výhledový stav je samozřejmě tramvajový most a lanovka,“ řekla deníku Echo24 místostarostka Prahy 6 Eva Smutná.

Rychlý dopravní prostředek je jak atraktivní, tak zároveň velmi rychle realizovatelný. Kapacita lanovky by měla být asi dva tisíce cestujících za hodinu v jednom směru. Podle serveru MHD86 není v případě potřeby vyloučena možnost posílení kapacity na dvojnásobek.

Náklady na výstavbu lanovky jsou odhadovány na jednu miliardu korun.

Martin Fafejt z organizace Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) tvrdí, že se počítá s integrací lanové dráhy do systému Pražské integrované dopravy. To znamená, že by lidé mohli cestovat na „tramvajenku“ či klasickou jízdenku.

„Viděli jsme čtyři varianty lanové dráhy. Naším požadavkem je, aby byly propojeny stanice budoucími zastávkami tramvajové trati, která by měla vést na Suchdol a následně přes most do Troji a dále do Bohnic. Pak hledáme pro tuto stanici i místo, kde bude možné umístit nějaký parkovací dům,“ doplňuje místostarostka Eva Smutná.

Na jednání na konci ledna byly představeny čtyři varianty lanové dráhy. Všechny začínají v Podbabě poblíž železniční zastávky a tramvajové konečné. „Zelená varianta počítá s mezizastávkou ZOO na východní straně zoologické zahrady. Modrá varianta by spojila jen Podbabu s Bohnicemi, bez možnosti vystoupit u ZOO. Žlutá a červená varianta počítá se stanicí ZOO u západní strany zoologické zahrady. Na této straně ZOO je plánováno vybudovat nový vstup do zahrady. Červená trasa vede z Podbaby k ZOO přímo, žlutá se vyhýbá čističce odpadních vod,“ uvádí dopravní server.

Provedení návrhu je zatím teprve v začátcích. V případě vzájemné shody mezi ROPIDem, Dopravním podnikem města Prahy a oběma městskými částmi je možné, že první cestující nastoupí do kabiny lanovky už za několik let. „My bychom teď rádi začali první etapou mezi Prahou 6 a Trojou. Musí se ale hledat řešení, které bude pro všechny subjekty komfortní,“ uvedla Eva Smutná.

Plánů na vybudování lanovky v hlavním městě bylo v minulosti hned několik. Jedním z nich byl například v roce 2008 nápad na stavbu lanové dráhy od smíchovského lihovaru přes řeku na Pankráckou pláň. Radnice Prahy 5 rovněž uvažovala o lanovce překlenující Prokopské údolí z Nových Butovic na Barrandov. Praha 7 zase plánovala lanovku z Holešovic k zoo. Žádná z nich nebyla postavena.

nel, tp, pk

25. února 2018