zimní doprava

Zimní provoz MHD v Praze je horší než v létě. Dopravnímu podniku chybí řidiči

zimní doprava
Zimní provoz MHD v Praze je horší než v létě. Dopravnímu podniku chybí řidiči

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Praha v lednu a únoru omezila hromadnou dopravu a v některých případech je omezení dokonce horší než o letních prázdninách. Město upozorňuje na nižší počet cestujících než v prosinci, přesto druhým dechem přiznává, že za omezení může také nedostatek řidičů autobusů. Kritikům se nelíbí, že jsou omezeny některé autobusové linky, u kterých nemají cestující jinou alternativu. Intervaly u takových spojů přitom mohou činit až dvě hodiny.

„V lednu a únoru jezdí MHD nejméně lidí, téměř o pětinu méně než v prosinci, proto jsme mírně upravili jízdní řády. Metro a tramvaj jako páteřní systémy města jezdí jako obvykle, řidiče autobusů, kteří jsou vytěžováni častými přesčasy, necháváme trochu vydechnout. Intervaly se u části linek mírně prodloužily, je to ale dočasné a reagujeme na přirozený pokles cestujících v zimě,“ řekl k omezení pro Echo24 náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Omezení má však konkrétní neblahé dopady na některé městské části. Například, když cestujícímu ujede ve všední den spoj z Vojenské nemocnice v 8:06, další mu jede až v 10:06. „Provoz MHD je na Šestce opět omezen. I když mi Adam Scheinherr na zastupitelstvu osobně sliboval, že k výraznému omezení dopravy během zimních měsíců nedojde, realita je úplně jiná. Linka 216, která slouží obyvatelům Hanspaulky, Vokovic, Střešovic a Ořechovky jako přímé spojení k Ústřední vojenské nemocnici byla bez oznámení výrazně omezena. Lidé teď musejí počítat s intervalem linky, který trvá až 2 hodiny,“ napsal na svém Facebooku místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS).

„To je naprosto nepřijatelné, takové omezení nikdy nebylo ani během letních prázdnin. Sám jsem již před 2 měsíci navrhoval, aby hlavní město jednalo se soukromými dopravci a ti linku přebrali. To se bohužel děje jen velmi pozvolna. Doufám, že se k situaci postaví náměstek Scheinherr čelem a bude jí s DPP co nejdříve řešit,“ dodal.

Podle městského podniku však nedochází k většímu omezení než v loňském létě. „K většímu omezení než o letních prázdninách roku 2019 v současné době nedochází. V létě 2019 byly autobusové spoje omezeny o cca 15 %, nyní je omezení v rozsahu cca 9 %. Omezení se více podobá prázdninovému provozu z roku 2018 a z předchozích let. Nicméně v provozu jsou všechny školní autobusové spoje i linky, v plném rozsahu jezdí příměstské autobusové spoje, plný provoz je nasazen také v metru a tramvajích. Ani u některých autobusových linek, např. 180 a 201, nedošlo k omezení žádnému,“ uvedl pro Echo24 Filip Drápal, tiskový mluvčí ROPID

Vyjádřil se také k problematické lince, o které hovořil Stárek: „Co se týká linky 216, u té je použit jízdní řád z letních prázdnin roku 2019. Kritiky dlouhých intervalů jsme si na této lince vědomi, proto pracujeme na zkrácení její trasy do úseku, kde skutečně nemá alternativu (Sídliště Baba – Vozovna Střešovice), aby bylo možné se současným počtem vozů a řidičů zajistit požadovaný interval. Zkrácení trasy bude dále kompenzováno garantovaným přestupem na ostatní linky PID (zejména 108) v přestupních zastávkách.“

Praha by do budoucna chtěla autobusovou dopravu co nejvíce nahradit tramvajovou a metrem. „Naše plány odráží snahu celé koalice vytvořit stabilní, spolehlivý a vyrovnaný systém hromadné dopravy. V posledních letech se rozvíjela především autobusová síť, oproti tomu poslední významná tramvajová trať se otevřela v roce 2003 na Barrandov. Moderní město se ale bez vysokokapacitní, komfortní a ekologické formy dopravy nerozvíjí,“ uvedl Scheinherr na podzimní tiskové konferenci k omezení MHD.

„Pro naši koalici je proto prioritou výstavba metra D a nových tramvajových tratí. U autobusových linek neplánujeme cestujícím žádné rušit, ale jsme na hranici efektivity a před velkými investicemi. Je potřeba autobusovou přepravu připravit na funkci doplňkové dopravy k páteřním tramvajovým linkám a linkám metra. Také se samozřejmě ani nám nevyhýbá nedostatek řidičů autobusů, jejichž práce je zvláště v Praze velmi náročná. To všechno dohromady nás přivedlo k rozhodnutí, že nebudeme řidiče přetěžovat neúměrnými přesčasy, ale mírně prodloužíme jízdní řády tam, kde jsou spoje velmi málo obsazené,“ dodal.

Vojtěch Šeliga

27. ledna 2020