PODCAST PRAVDA NEEXISTUJE

Co s dětmi? Příslib, že vzdělání je klíč k úspěchu, se začíná drolit

PODCAST PRAVDA NEEXISTUJE
Co s dětmi? Příslib, že vzdělání je klíč k úspěchu, se začíná drolit

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Máme zde novou menšinu? Někteří sociologové mají za to, že ano. Kdysi to menšina nebyla, ale časy se mění. Přelomový byl rok 2018, kdy bylo poprvé na světě více lidí nad 65 než pod 5 let. Ano, zmíněnou menšinou jsou děti. Třeba německý sociolog Aladin El-Mafaalani má za to, že daná skupina již vykazuje i jiné „menšinové“ rysy než to, že je malá. Dětem se přestává dařit.

El Mafaalani studuje tyto okolnosti na západních státech – všímá si, že se zhoršuje psychické zdraví dětí, ale rovněž jejich kompetence. Podle měření dosahují horších výsledků než jejich předchůdci, propadají se zvláště v gramotnosti. Ve vztahu k německým dětem hovoří El Mafaalani dokonce o „dezolátním“ vývoji. Pokles kompetencí lze doložit i pro Českou republiku. Národní zpráva České školní inspekce hovoří o propadu mezi lety o 2003 a 2022 o 29 bodů; zmiňuje však poklesy většiny zúčastněných států.

Echo 24

Co s dětmi? Příslib, že vzdělání je klíč k úspěchu, se začíná drolit

0:00 0:00

Stáhnout MP3

Autor knihy Děti. Menšina bez ochrany samozřejmě dodává obligátní odkaz na digitální média a nadmíru informací, které jsou děti vystaveny, aniž by byly dostatečně zralé na její zpracování. To může být jeden důvod pro dětský propad, ale sociolog upozorňuje ještě na jiný problém. Děti jsme sevřely institucemi: stále dříve nastupují do institucí, tráví v nich neúměrně velkou část dne a stále později je opouštějí. Od raného věku pomalu do třicítky tráví čas ve vzdělávacích institucích. Přitom máme důvody si myslet, že západní školství zaostává. Je dobré, aby trávily tolik času ve škole?

Na základě současných výzkumů ukazuje autorka podcastu Tereza Matějčková, že se navíc rozpadl příslib, který platil po většinu druhé poloviny dvacátého století. Budeš-li se učit, nemusíš se budoucnosti bát. Ani v zemích se silnou ekonomikou se počet pracovních míst vyžadujících vysokou kvalifikaci nezvyšuje stejným tempem jako počet absolventů vysokých škol, poznamenává třeba Doris Bühler-Niederbergerová zabývající se sociologií dětství. Ostatně ani v Česku není nijak výjimečné, že manuální pracovník vydělává více než vysoce kvalifikovaný člověk s několika tituly.

Ideál vzdělanosti tím samozřejmě otřesen není: nevzděláváme se jen pro trh a dobré zaměstnání. Nadále navíc platí, že vzdělaní lidé uplatnění nacházejí, ale rozhodně již není jedinou ani zaručenou cestou k úspěchu.

Kapitoly

  1. Padl příslib (formálního) vzdělání? Nebo jen škobrtnul? [úvod až 12:20]
  2. Zlatá doba dětství – a její pád [12:20 až 21:00]
  3. Opravdu doba temného dětství? [21:00 až 27:00]
  4. Hra je vlastní prací dítěte [27:00 až 39:10]
  5. Filosofie a dětství [39:10 až konec]

Bibliografie

Philippe Ariès, L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime, Paris: Plon, 1960.

Doris Bühler-Niederbergerová, „Das Ende der Geschichte? Gegenwart der Kinder oder Zukunft der Gesellschaft“, in: Johannes Drerup, Gottfried Schweiger, Philosophie der Kindheit, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2023.

Simona Boudová, Vladislav Tomášek, Barbora Halbová, „Národní zpráva PISA 2022“, Česká školní inspekce, Praha 2023, https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_přílohy/Mezinárodní%20šetření/PISA_2022_e-verze-9.pdf

David Havelka, „Jako bychom zrušili dětský svět“, in: Echoprime, 17. 1. 2025, https://www.echoprime.cz/a/HVG2a/jako-bychom-zrusili-detsky-svet

Immanuel Kant, Über Pädagogik, Königsberg 1803, https://de.wikisource.org/wiki/Über_Pädagogik.

El Mefaalani, Sebastian Kurtenbach, Klaus Peter, Kinder Minderheit ohne Schutz, Kiepenheuer Witsch, 2025.

Neil Postman, The Disappearance of Childhood, New York: Delacrote Press, 1982.

Jean-Jacques Rousseau, Emile où de l’education, Paris: Flammarion, 2010.

Tamara Schapiro, „Was ist ein Kind?“, in: Johannes Drerup, Gottfried Schweiger, Philosophie der Kindheit, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2023.

11. února 2025