BUDOCNOST VW A ŠKODY

Bouře ve Volkswagenu: Němci šetří, továrny jsou v ohrožení. Nás se to nedotkne, slibuje Škoda

BUDOCNOST VW A ŠKODY
Bouře ve Volkswagenu: Němci šetří, továrny jsou v ohrožení. Nás se to nedotkne, slibuje Škoda

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Automobilový gigant Volkswagen prožívá poměrně turbulentní období. Na pozadí rostoucího cenového tlaku a sílící konkurence ze strany Číny zvažuje koncern zavření jednoho nebo možná několika svých německých závodů. V téměř devadesátileté historii Volkswagenu by to bylo poprvé, a tedy zcela výjimečné. Plánované úspory a možné uzavírání továren v Německu logicky vyvolávají obavy i v České republice, kde Volkswagen prostřednictvím své dceřiné společnosti Škoda Auto zaměstnává tisíce lidí.

Analytik Hospodářské komory Roman Renda upozorňuje na typický český problém – místní firmy jsou na Německu dost závislé. „To, jak silně změny ve Volkswagenu dopadnou na konkrétní české firmy závisí na řadě faktorů (jak má firma diverzifikované odběratele, zda dokáže flexibilně měnit svou výrobu, zda vyrábí produkty specificky pro VW, nebo snadno najde jiné odběratele, …) a také na finální podobě úsporných opatření, ke kterým společnost přistoupí,“ myslí si.

Automobilka své rozhodnutí oznámila v pondělí večer po poradě vedení. Zatímco Volkswagen se připravuje na potenciálně radikální změny, včetně možnosti uzavření několika německých továren a ukončení programu zajištění pracovních míst, tuzemská Škoda nicméně říká, že jí se další ořezy alespoň prozatím vyhnou.

„Díky dlouhodobě udržitelnému obchodnímu modelu, úzké spolupráci s naším sociálním partnerem Odbory KOVO a obětavému úsilí všech našich zaměstnanců můžeme potvrdit, že žádný z českých závodů Škoda Auto nebude ovlivněn omezováním výroby nebo odstávkami,“ sdělil deníku Echo24 mluvčí automobilky Tomáš Kotera. Podle něj se neplánuje ani žádné rušení pracovních míst nad rámec toho, co již bylo dříve zveřejněno v rámci úsporného programu Volkswagenu Next Level Efficiency+.

„Škoda Auto disponuje stabilním obchodním modelem a v prvním pololetí roku 2024 vykázala vynikající finanční a prodejní výsledky po již tak silných výnosech v roce 2023,“ uvedl dále mluvčí. Dodal, že provozní zisk automobilky vzrostl v prvním pololetí na 1,149 miliardy eur, což představuje meziroční nárůst o 26,1 procenta. Rentabilita tržeb dosáhla 8,4 %, zatímco ve stejném období roku 2023 činila 6,6 procenta. Tyto výsledky podle Kotery prokazují „značnou odolnost a flexibilitu“ Škody Auto navzdory náročnému tržnímu prostředí.

Německé odbory ostře proti

Zprávy o možném uzavírání závodů Volkswagenu v Německu v zemi vyvolaly bouři nevole, zejména mezi zaměstnanci a odbory. Volkswagen, který zaměstnává přibližně 680 000 lidí po celém světě, včetně tisíců v Německu, se totiž chystá přehodnotit svůj program jistoty pracovních míst, jenž byl dosud v platnosti až do roku 2029. Tento program brání propouštění zaměstnanců a je považován za klíčový pilíř sociální stability v automobilce. Zástupci odborů však slibují „tvrdý odpor“ proti plánům vedení a německá média označují situaci za první větší střet mezi novým generálním ředitelem Oliverem Blumem a mocnými odborovými svazy, zejména IG Metall, píše agentura Reuters.

Podle analytiků jsou závody Volkswagen v dolnosaském Osnabrücku a saských Drážďanech mezi těmi, které jsou nejvíce ohroženy možným uzavřením. Tento krok je součástí širší strategie Volkswagenu, která zahrnuje snahu o zefektivnění výdajů s cílem přežít přechod na elektromobily. „Situace je mimořádně napjatá a nelze ji překonat jednoduchými opatřeními na snížení nákladů,“ uvedl šéf značky VW Thomas Schäfer. Finanční ředitel koncernu Arno Antlitz dodal, že úspory jsou nezbytné pro to, aby společnost zůstala konkurenceschopná v současném obtížném ekonomickém prostředí.

Pevná česká pozice

To Škoda Auto tvrdí, že se může pochlubit nejen úspěšnými finančními výsledky, ale i rekordními prodeji. Automobilka se v prvním pololetí letošního roku poprvé umístila na čtvrtém místě v registracích nových vozů v Evropě. Připisuje to své nabídce.

„Strategií značky Škoda je soustředit se na uspokojování potřeb našich zákazníků. Ti si mohou vybrat z nejširší a nejmladší modelové řady v historii značky, která nabízí moderní vozy jak se spalovacími motory, tak s mild hybridními, plug-in hybridními a plně elektrickými pohonnými jednotkami,“ říká Kotera s tím, že na podzim automobilka představí nový plně elektrický model Elroq, který bude konkurovat v segmentu kompaktních SUV, největší části trhu v Evropě.

To vše v době, kdy Volkswagen čelí významným výzvám na globálních trzích. Vedle rostoucí konkurence ze strany čínských výrobců elektromobilů, jako je BYD, a klesající konkurenceschopnosti německé ekonomiky, se automobilka potýká s poklesem hodnoty svých akcií, které za posledních pět let ztratily téměř třetinu své hodnoty.

To činí z Volkswagenu ne příliš perspektivního hráče mezi velkými evropskými automobilkami. Šéf koncernu Oliver Blume varoval, že „obtížné ekonomické prostředí, noví konkurenti v Evropě a klesající konkurenceschopnost německé ekonomiky znamenají, že Volkswagen musí udělat více.“

V kontextu takových výzev se Škoda Auto prezentuje tak, že se její vlastník může opřít o její úspěchy a stabilitu. „Naše výsledky za první pololetí nám umožňují postupovat vpřed s jistotou vycházející z pevných základů,“ uvedl Kotera.

Jan Hrdlička