PROBLÉMY E-GOVERNMENTU

eDoklady mají stále problémy. Bartoš odkázal i na potíže Microsoftu

PROBLÉMY E-GOVERNMENTU
eDoklady mají stále problémy. Bartoš odkázal i na potíže Microsoftu

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Problémy s přihlášením do nové aplikace eDoklady prostřednictvím Identity občana přetrvávají i druhý den od spuštění. Důvodem je přetížení infrastruktury Národní identitní autority (NIA), na které Identita občana pracuje. Vyplývá to z reakcí uživatelů na síti X i z informací na webu Identity občana. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) upozornil, že v sobotu měly výpadek i služby Microsoft Azure, na kterých státní služby částečně fungují. V sobotu si aplikaci, která umožňuje vytvoření elektronické varianty občanského průkazu v mobilním telefonu, stáhlo přes 70 000 lidí.

Podle místopředsedy vlády pro digitalizaci Ivana Bartoše (Piráti) měly na výpadky vliv i problémy cloudových technologií Azure od Microsoftu, které jsou v celé Evropě. „Celá Evropa hlásí problémy v cloudových technologiích Azure, o které se částečně opírá backend (část sloužící k administraci a zpracování dat) řešení Portálu občana a eDokladů. Na další služby eGovernmentu či NIA toto nemá vliv,“ uvedl Bartoš. Po poledni Digitální a informační agentura na síti X oznámila, že problémy s Azure byly odstraněny.

Někteří uživatelé na sociální síti X upozorňují, že problém služby Microsoft Azure se týkal části ARM, která by se běhu služeb neměla týkat. Další uživatelé se podivovali, že stát využívá infrastrukturu komerční firmy a nemá státní datovou infrastrukturu plně pod kontrolou.

Aplikace eDoklady jako taková podle Digitální a informační agentury funguje v pořádku, problém je „pouze“ s přihlášením a stažením dat. Po odezvě prvotního náporu na systém tento problém nijak neovlivní používání aplikace.

„Na opravách nepřetržitě pracujeme, aby bylo v pondělí, kdy budete moct eDoklady poprvé reálně využít, už vše bez problému funkční,“ uvedli zástupci Digitální informační agentury, která má eDoklady na starosti.

Problémy podle agentury potvrdily, že NIA potřebuje rychle velkou obnovu. „Bohužel jsme nuceni prioritizovat, které ze systémů začneme obnovovat jako první – nyní pracujeme na výměně hardwaru základních registrů a NIA bude hned jako další. Stávající verze NIA má omezenou kapacitu a nejde ji volně škálovat dle potřeby. Bereme tuto situaci jako impulz pro zvýšení priority obnovy této služby, která již částečně probíhá, ale v nedostatečném rozsahu,“ uvedla agentura na síti X.

Aplikace eDoklady je dostupná v oficiálních obchodech App Store pro Apple i Google Play pro Android. Elektronickou občanku by od pondělí měly akceptovat ústřední orgány státní správy, tedy například ministerstva, Český telekomunikační úřad, Český statistický úřad nebo úřad pro kybernetickou bezpečnost. Dobrovolně ji budou přijímat i některé obce. Postupně se podle harmonogramu přidají další úřady a instituce. Aplikace lidem umožní prokazovat totožnost pomocí mobilního telefonu.

, max