KAMPAŇ SPOLU

Vizuál Spolu od „Obamova“ designéra. Míří na sociální sítě, už je to tam masakr, říká expertka

KAMPAŇ SPOLU
Vizuál Spolu od „Obamova“ designéra. Míří na sociální sítě, už je to tam masakr, říká expertka

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Koalice Spolu v úterý zahájila předvolební kampaň do podzimních voleb a představila také zcela nový vizuál s výraznými barvami – zelenou, oranžovou a modrou. Podle mluvčího ODS Jakuba Skyvy si Spolu vybírá v době selfíček a prázdných sloganů „složitější cestu oslovení voličů, kteří přemýšlejí“. Oslovená expertka na politický marketing pro Echo24 výběr barev a celkové vyznění kampaně pochválila a dodala, že je zjevně více zaměřená na on-line prostor, v čemž se bude letošní kampaň zřejmě odlišovat od těch předchozích.

Na vizuální podobě kampaně se podílela výrazná tvář světového grafického designu Pavel Fuksa. Ten pracoval pro řadu globálních firem nebo pro amerického prezidenta Baracka Obamu.

Mluvčí ODS Skyva pro Echo24 řekl, že nová kampaň, která se objeví na outdoorových nosičích, zpravodajských serverech a na sociálních sítích, má „ambici přinést svěží vítr do českého politického prostoru“. „Její nejsilnější devízou je celkové vyznění – neútočí, ale vyzývá k dospělé a kompetentní volbě. Nepodléhá emocím a turbulentnímu prostředí sociálních sítí, ale staví na důvěře a klidu,“ uvedl Skyva.

„V éře instantních gest, selfíček a prázdných sloganů si vybíráme těžší cestu: oslovit voliče, kteří přemýšlejí. Ukazuje se, že i v kampani se dá komunikovat s respektem, nadhledem a vizí,“ dodal mluvčí.

Na dotaz, zda výběr oranžové a zelené barvy nemůže ve voličích evokovat spíše SOCDEM a stranu Zelených, Skyva řekl, že tohoto spojení se Spolu neobává. „Naši voliči dobře vědí, že s nimi nestojíme na stejné levicové scéně, scéně, která v době vlády sociálních demokratů dovedla zemi do úpadku a těch nejšílenějších schodků,“ dodal Skyva.

V on-line prostoru masakr, venku ticho po pěšině

Expertka na politický marketing Anna Shavit z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy pro Echo24 řekla, že nejzajímavější na dosavadním průběhu kampaně je to, že výběr barev a celkový formát bude vypadat mnohem lépe v on-line prostředí než venku. „V tom bude kampaň podle mě trochu odlišná. Outdoorové reklamy je mnohem méně a ten vizuál tam nemusí být tak výrazný. Ale je přijde mi progresivní a správné, že to dělají pro telefony a obrazovky. Myslím si, že to koresponduje s moderní dobou,“ uvedla Shavit.

„Když se člověk podívá do Meta Library na to, kolik jednotlivé subjekty utratily za reklamu, tak Andrej Babiš utratil přes 600 tisíc za posledních 90 dní a Petr Fiala přes 500 tisíc. Za posledních 30 dní utratil rovněž nejvíc Babiš, zhruba přes 200 tisíc, ale hned v závěsu je Petr Fiala a překvapivě lidovci. To znamená, že kampaň doteď jede hlavně na sociálních sítích a je to jasná snaha zmobilizovat mladé voliče,“ míní Shavit.

Dodala, že Spolu se nakonec povedlo načasování startu kampaně. „Minulý týden už komentátoři a spousta lidí, kteří si myslíme, že rozumíme kampaním, jsme začali říkat, jestli se něco neděje, co bude. A oni nakonec to načasování ustáli relativně dobře. Zrcadlí se v tom ten rozpor, kdy influenceři říkají, že v on-line prostředí už je průběh kampaně doslova masakr, zatímco na ulici máte pocit, že žádná kampaň neprobíhá,“ dodala expertka.

Premiéru Fialovi podle ní sedí mnohem více poloha klidného lídra, než kdyby chtěl působit nějak výrazně akčně. „V této komplikované době tato kampaň, která je hodnotově jasná, působí moderně, svěže a kombinace zelené a oranžové je bezvadná. Chápu, že si mohou lidi dělat legraci, že to vypadá jako strana Zelených nebo SOCDEM, ale obecně, když se o něčem mluví a dělá si z toho legraci, tak je to fajn. Je vidět, že to dělal dobrý grafik a teď uvidíme, co bude dál,“ uvedla dále Shavit s tím, že Spolu je zjevně hrdá na spolupráci s Fuksou a je dobře, že zkusila vytvořit něco nového.

V roce 2021 byla podle Shavit grafika koalice Spolu výrazně více konzervativní, nedomnívá se zároveň, že by si reálně mohl někdo zelenou a oranžovou barvu plést se Zelenými a SOCDEM. „Rozhodně je to překvapivý výběr, je to velký posun od roku 2021. Jak se říká, když něco nefunguje, dáme na to nový obal a myslím, že se to povedlo,“ míní analytička.

Vyjádřila se také ke sloganu, který si Spolu pro volební kampaň zvolilo: „Teď je čas stát na správné straně“. „Nic jiného vlastně Spolu nabízet nemůže. Když jste vládní strana, tak jediné, co můžete udělat, je slíbit voličům čtyři roky toho stejného. Případně – pokud se něco nedokončilo – tak říkat: Dejte mi čas, ať to dotáhnu do konce. Volby sice rozhoduje ekonomika, ale u nás je dost tradiční, že jde o střet dvou názorů a dvou světů,“ uvedla Shavit.

„Býval to antikomunismus-komunismus. Pak se to přehouplo a vyprofilovalo se v podstatě jasné prozápadní směřování. Já rozhodně nechci říkat, že nás Andrej Babiš zatáhne do Ruska, to vůbec, ale je znát, že Spolu říká: Pokud jsou pro vás důležité tyto prozápadní hodnoty, tak my jsme tady pro vás. Myslím si, že to je velmi srozumitelné a uvidíme, jak se s tím popasuje ANO, které je teď ve velmi luxusní situaci, zkouší každý týden něco nového a bezpochyby pojede přes peněženku. Ale čitelná zahraniční politika může být opravdu důležitým faktorem v rozhodování voličů,“ dodala expertka.

 

Jan Křovák

Diskuze

Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.