NOVÉ TRAMVAJE PRO PRAHU

OBRAZEM: Dvě stě tramvají 52T pro Prahu. Z nové vozovny vyjedou za dva roky

NOVÉ TRAMVAJE PRO PRAHU
OBRAZEM: Dvě stě tramvají 52T pro Prahu. Z nové vozovny vyjedou za dva roky

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. Tramvaje budou pětičlánkové, kompletně nízkopodlažní, vybaveny klimatizací a přibude míst pro cestující. Vybaveny budou rovněž tzv. antikolizním systémem a změní se způsob brzdění. Vozy budou energeticky méně náročné než nynější. Vyjíždět budou z nově budované vozovny v Hloubětíně, uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski a zástupci firmy Škoda Transportation.

DPP uzavřel s dodavatelem rámcovou smlouvu na nákup 200 tramvají za celkem 16,6 miliardy korun. Z celkového množství se podnik zavázal nakoupit 40 vozů, kdy cena jedné tramvaje činí 83 milionů korun. Zda DPP odebere zbývajících 160 vozů, se v budoucnu teprve rozhodne.

"Praha potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme nové tramvajové tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové tratě v celkové délce pět kilometrů. A čeká nás další rozvoj tramvajové sítě," řekl Hřib.

Tramvaj bude pětičlánková a měřit na délku 31,99 metru a na šířku 2,5 metru. Kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Oproti nejmodernějším pražským tramvajím jde o navýšení počtu míst až o 16 procent. Konstrukční rychlost je plánována na 80 kilometrů v hodině. Hmotnost vozu bude 48 tun.

Oproti zatím nejmodernějším vozům Škoda 15T ForCity bude více prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Tramvaj bude kompletně nízkopodlažní a změní se způsob brzdění, který bude plynulejší, stejně jako rozjezd. Vybavená bude úsporným a regulovatelným LED osvětlením a změní se podoba informačních panelů ve voze. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících.

Tramvaje budou nově vybaveny takzvaným antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.

Podvozek bude pod prvním a posledním článkem otočný a jeho konstrukce podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka sníží opotřebení kol, tramvaje tak oproti typu 15T ujedou větší počet kilometrů. Tramvaj bude nově brzdit až do zastavení motorem a elektrodynamická brzda bude rekuperovat elektrickou energii. Dosud používaná elektromagnetická brzda bude sloužit jako nouzová či zajišťovací.

V současné době Škoda Transportation dokončuje detaily a podle prezidenta Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group Tomáše Ignačáka firma letos v prvním pololetí plánuje začít svařovat karoserii. Na konci letošního roku by pak měl být hotov první vůz, na kterém společnost zahájí testování. Na koleje v metropoli by se s cestujícími měla dostat poprvé na konci roku 2025. "Prvních 20 vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025 a druhou dvacítku pak do 31. prosince 2026," doplnil Witowski.

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. - Dopravní podnik hl. m. Prahy

 

,

10. ledna 2024