Nečekané propojení hokeje a hospodářského růstu
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
ÚHEL POHLEDU: Velká část lidí se z neděle na pondělí vyspala méně, než by bylo zdrávo. To dokládají i čísla. Zlaté finále na hokejovém mistrovství světa Česko–Švýcarsko viděly rekordní 3,74 mil. lidí. Víc Čechů v případě hokeje sledovalo jen legendární Nagano. Každopádně slavíme prvenství hned dvě – nejen první místo na turnaji, ale také nový historický rekord návštěvnosti na hokejových mistrovských světa. 64 utkání vidělo v Praze a Ostravě 797 727 lidí, což činí průměrnou návštěvu 12 464 na zápas. (Do průměru se přitom započítávají i souboje jako Kazachstán–Polsko, kdy hra zrovna nelahodila oku diváka.)
Co ale hokejový šampionát konaný v Česku přinesl české ekonomice? Zpětně už můžeme hodnotit. A vycházejí nám docela zajímavá čísla. Zlato zůstalo doma, ale na tom Česko přímo nezbohatne. Obsah ryzího zlata ve zlatých medailích je totiž v současné době zanedbatelný. Guvernérovi Aleši Michlovi se tak nerozroste zlatý „poklad“ České národní banky, který aktuálně dosahuje necelých 36 tun. Pojďme se na přínos šampionátu podívat optikou útrat v restauracích, obchodech nebo hotelích. V roce 2015 (při předchozím domácním šampionátu) do české ekonomiky navíc nateklo 1,5 mld. korun. Letos by to podle odhadu Českého svazu ledního hokeje mělo být okolo dvou miliard korun.
Díky rekordní návštěvnosti by to nakonec mohlo být dokonce o trochu víc. To ale samo o sobě českou ekonomiku nespasí. Dodatečné nové výdaje spojené s mistrovstvím by totiž dokázaly celkovou letošní spotřebu českých domácností vylepšit o méně než 0,1 %. Navíc jde jen o jednorázový příliv peněz, protože za rok bude mistrovský turnaj světa zase v jiné zemi.
Nepodceňovali bychom ale psychologii. Díky hokejové euforii totiž ekonomika dostala koňskou dávku pozitivní energie. No a ta je potřeba. Připomínáme, že v době nabobtnalé inflace maloobchodní tržby s železnou pravidelností každý měsíc meziročně klesaly – konkrétně to bylo mezi květnem roku 2022 a listopadem roku 2023. Z doby Nagana přitom víme, že nálada v českých domácnostech je na hokejová vítězství pořádně citlivá. Navíc poslední úspěch je spojený s domácím mistrovstvím – a tomu bude odpovídat i délka oslav.
To přitom není konec. Na hokejové mistrovství světa brzy naváže fotbalové mistrovství Evropy v Německu a olympijské hry v Paříži. Tím chceme naznačit, že jakýkoliv nárůst sebevědomí a nálady může být tím, proč nakonec může být letošní růst českého HDP o nějakou tu desetinu procentního bodu vyšší, než se čekalo. I bez hokejové euforie by ale spotřeba domácností znovu začala přispívat k růstu HDP. Klíčem k tomu bylo zkrocení inflace. Podle našeho aktualizovaného modelu v průměru letos česká ekonomika poroste o 1,5 %.
Přesto to má jednu vadu na kráse. Tou je dotace 200 milionů korun na pořádání mistrovství světa z kasy Národní sportovní agentury. Dotace měla pokrýt situaci, kdy by bylo mistrovství ztrátové. To se ale vzhledem k rekordní návštěvnosti nestane. Největší nemravnost je však spojena s tím, že Český svaz ledního hokeje nemusí dotaci vracet, i když mistrovství skončí v černých číslech. Nic se tedy nemění – i po sportovním svátku dál platí: „Kdo nečerpá dotace, není Čech!“