Kvůli fiasku s digitalizací stavebnictví klesly víc než třetině firem tržby. Jurečka se omluvil
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Více než třetině stavebních firem poklesly kvůli nedostatečně funkční digitalizaci stavebního řízení tržby, a to v průměru o 18 procent. Objem zakázek pak kvůli ní klesl 38 procentům stavebníků průměrně o 19 procent. Zhruba dvě třetiny stavebních firem naopak dopad digitalizace nepocítily, negativně však ovlivnila výběrové řízení podle 54 procent firem. Vyplývá to z aktuálního průzkumu analytické společnosti CEEC Research, které se zúčastnilo 128 stavebních společností.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) se na úterní konferenci „Setkání lídrů developmentu 2025“, na kterém byl průzkum prezentován, za nedostatečně fungující digitalizaci za politiky omluvil.
Hlavní problémy s digitalizací podle firem souvisely s technickými nedostatky systému, administrativními komplikacemi nebo zpomalením schvalovacích procesů, což vedlo k opoždění stavebních projektů a snížení příjmů dotčených firem. Ty musely projekty neustále odkládat a kvůli tomu se jim snížil objem zakázek.
Důvody špatně fungující digitalizace jdou podle Jurečky jak za současnou vládní koalicí, tak za minulou vládou. „Když jsem měl krátce na podzim loňského roku možnost nahlédnout pod pokličku ministerstva pro místní rozvoj (MMR), tak jsme si uvědomil, že jsme udělali několik chyb, a to nejenom v digitalizaci. Když chci něco měnit a píši zákon, tak souběžně s tím musí běžet to, že přemýšlím nad tím, jak k tomu poběží celý digitalizační proces. Je třeba férově přiznat a říct ‚ano, toto se nepovedlo‘,“ řekl Jurečka.
Komplikace kromě digitalizace přinesly podle 65 procent stavebních firem také legislativní změny spojené s novým stavebním zákonem, který nabyl platnosti stejně jako digitalizace 1. července. Změny v legislativě podle nich povolování staveb neurychlily. „Naším nejvýraznějším aktuálním problémem jsou potíže spojené s požadavkem využívat portál stavebníka pro přenos dokumentace a příloh v rámci stavebních řízení, konkrétně zejména nespolehlivost přenosu k úřadům, administrativní zátěž spojená s opakovaným nahráváním dokumentace na portál při změnách, a nesoulad mezi portálem stavebníka a lokálními systémy úřadů,“ uvedl generální ředitel a jednatel projektové společnosti HBH Projekt Ondřej Budík.
S digitálními systémy stavebního řízení mají úředníci i stavebníci problémy od jejich spuštění v červenci roku 2024. Loni na podzim byl kvůli nedostatečně funkční digitalizaci odvolán bývalý ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti), což nakonec vyústilo v odchod jeho strany z vládní koalice. Vláda po Bartošově odvolání následně rozhodla v dalším vývoji systému nepokračovat a vypsala na něj novou zakázku. Kompletní a otestovaný nový systém digitalizace stavebního řízení by měl být hotový do roku 2028. Do té doby bude platit přechodné období, ve kterém budou stavební úřady moci souběžně využívat původní lokální systémy a nové digitální systémy stavebního řízení.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.