PRAŽSKÉ NFT

Praha utratila milion za tokeny. Utržila zatím 23 tisíc

PRAŽSKÉ NFT
Praha utratila milion za tokeny. Utržila zatím 23 tisíc

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

Praha jako jedna z prvních metropolí vstoupila 28. února do světa kryptoměn a vydala vlastní tokeny. Výtěžek z nich chce vrátit do obnovy kulturního dědictví. Kampaň, která stála téměř milion korun, má však háček. Praha z více než třinácti set tokenů prodala za dva měsíce jen devět kusů. Informuje o tom zpravodajský portál CzechCrunch.

NFT je druh kryptoměny. Jde o zkratku anglického spojení Non-Fungible Tokens, které lze do češtiny přeložit jako nenahraditelné tokeny. NFT slouží jako prostředek k prokázání vlastnictví digitální či fyzické položky. Informace o vlastnictví jsou zanesena v metadatech NFT a uložena v kryptoměnové peněžence, což zabraňuje jejich falšování.

Praha na přelomu února a března představila vlastní kolekci NFT s názvem Bohemian Muse NFT. Připraveno bylo celkem 1357 tokenů s múzami, jejich počet odkazuje na rok založení Karlova mostu. Jeden stojí 0,065 etherea, v přepočtu zhruba 2 600 korun.

Návštěvníkům Prahy i jejím příznivcům se projektem nabízí možnost, jak se zapojit do péče o národní kulturní dědictví. Výtěžek totiž bude investován do opravy historických památek. Podle městské organizace Prague City Tourism, která s kampaní přišla, je hlavní město jednou z prvních metropolí na světě s obdobným projektem.

„Sto procent výnosu z prodeje NFT Bohemian Muse půjde přímo na péči o kulturní a národní kulturní památky ve správě PCT,“ uvedla místopředsedkyně představenstva PCT Jana Adamcová v tiskové zprávě organizace.

Portál CzechCrunch však přinesl informaci, že podle údajů z digitálního tržiště OpenSea, kde si zájemci pražské NFT mohou pořídit, se zatím prodalo jen devět z celkových 1 357 múz. Všechny během prvních tří dnů, od té doby tržiště neeviduje žádnou další koupi.

Celkem tak zatím Praha za devět múz v hodnotě zhruba 2 600 korun na obnovu kulturního dědictví vybrala lehce přes 23 tisíc.

CzechCrunch píše, že organizace Prague City Tourism podle kontraktu dostupného v Registru smluv za vytvoření dlouhodobé strategie, jejíž součástí byl i nápad na kampaň Bohemian Muse, zaplatilo studiu The Future Bakery 960 tisíc korun. „Na kampaň jsme vynaložili zhruba 500 tisíc. Část peněz šla na právní služby a ostatní na kreativní část,“ uvádí Janderová.

To, že pražské tokeny nejsou příliš v kurzu, může mít na svědomí celkový útlum NFT trhu. Počet transakcí a aktivních uživatelů na velkých online tržištích s NFT byl podle serveru CoinDesk letos v dubnu na hodnotách srovnatelných s historickým minimem z léta 2021, píše CzechCrunch.

Kromě špatné situaci na trhu bylo na projektu nešťastné hlavně jeho celkové provedení. Celá kolekce byla vydána najednou, a to bez jakýchkoliv unikátních rysů. „Pokud by kupující dopředu netušil, jak raritní – a tedy hodnotné – NFT získá, kolekce by získala na mnohem větší atraktivitě,“ uvedla Julie Šislerová, konzultantka v oblasti NFT a metaverse a zakladatelka iniciativy Holky v Metaverse, pro server CzechCrunch.

bav

1. května 2023