Z Liberce do Prahy vlakem za 68 minut. Nové železniční spojení bude stát přes 80 miliard
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude stát podle posledních odhadů přes 80 miliard korun. Po dnešním jednání se zástupci Správy železnic, ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury a společnosti Valbek to novinářům řekl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Odhadované náklady se podle něj za posledních šest let v souvislosti s růstem cen stavebních prací a materiálů zvýšily zhruba o 60 procent. Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá 160 minut, po modernizaci by to mělo být 68 minut.
Podle ředitele přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara bude nová trať z velké části dvoukolejná a elektrifikovaná a počítá s řadou přeložek, což by mělo umožnit zvýšit rychlost až na 200 kilometrů v hodině. "Součástí projektu je také elektrizace tratí ve Frýdlantském výběžku a zkapacitnění spojení do Dvora Králové nad Labem," řekl. Samostatným projektem je modernizace železniční stanice v Liberci, která by se měla proměnit v dopravní terminál, který propojí železniční dopravu s autobusovou a MHD.
Železniční trať z Liberce na Prahu vybudovali stejně jako většinu tratí v Libereckém kraji ve druhé polovině 19. století. Od té doby nebyla zásadněji modernizována. Trasa do Prahy je jednokolejná a cesta do hlavního města dnes z Liberce trvá 160 minut. O úpravách trati na Prahu se hovoří už léta, od roku 1990 bylo zpracováno 16 studií. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale vždy dostaly jiné železniční tratě v Česku.
Po modernizaci trati by se cesta do Prahy měla zkrátit na 68 minut, i proto je pro Liberecký kraj lepší železniční spojení na Prahu, ale i do sousedního Polska a Německa, prioritou. Zlepšit by to mělo i dostupnost příhraničních oblastí Frýdlantska, což podpoří jejich rozvoj. Liberecký kraj musí kvůli modernizaci spojení změnit územní dokumentaci, v dubnu by se proto mělo uskutečnit jednání s dotčenými obcemi na trase. "Krajští zastupitelé budou o změně dokumentace jednat na konci dubna," dodal hejtman.
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.