Hnutí STAN najalo „nejlepší marketéry“. Vyříkávání s Fialou je poněkud trapné, říká expertka
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Hnutí STAN spustilo svou kampaň zaměřenou na své klíčové voliče z regionů. Součástí marketingového týmu je mimo jiné i zkušený marketér Michal Repa, který se podílel na úspěšných kampaních prezidenta Petra Pavla nebo slovenské prezidentky Zuzany Čaputové. Podle expertek, které oslovil deník Echo24, je kampaň po technické stránce zvládnutá, problém je ale obsah, především pak vymezování se proti vládě Petra Fialy (ODS).
V listopadu loňského roku přinesla média informaci, že kampaně hnutí STAN povede slovenský stratég Michal Repa, který v minulosti úspěšně spolupracoval s Pavlem i s Čaputovou. Šéf hnutí Vít Rakušan v podcastu Insider uvedl, že chtěl přivést ty nejlepší marketéry.
„Takové, kteří mají výsledky z Třetí cesty v Polsku, u Zuzany Čaputové na Slovensku a u nás u prezidenta Pavla,“ uvedl Rakušan s tím, že klip z volejbalové šatny, na němž se Rakušan ostře vyjadřuje směrem k Fialově kabinetu, už pomohli tito odborníci připravovat. „(Klip) neudělá úplnou radost ve veřejném prostoru, možná tím trochu podráždím koaliční partnery,“ uvedl předseda hnutí v rozhovoru ještě před tím, než klip vyšel.
Představitelé koaličních stran skutečně na spuštění kampaně reagovali rozpačitě. „Já budu rád, pokud budou Starostové odvážnější nejen v silných prohlášeních do médií, ale hlavně při reálných jednáních, kde se doposud vůči problematickým návrhům vymezovali primárně pouze Piráti,“ uvedl pro Echo24 Ivan Bartoš, šéf Pirátů, s nimiž hnutí STAN kandidovalo ve volbách v roce 2021. „V takových chvílích také samozřejmě vždy předkládáme i alternativní lepší řešení a uvítám podporu ze strany Starostů. Ostatně máme společný volební program, ke kterému jsme se lidem zavázali,“ uvedl Bartoš.
Kampaň se opírá o „Debaty bez cenzury“. Představitelé hnutí hodlají vyjíždět do více periferních oblastí, například do Havířova, Sokolova či do průmyslového Přerova. „Zcela záměrně se chystám jet do měst, kde to od lidí schytáváme nejvíc. Přijďte na Debaty bez cenzury a společně se pobavme o tom, co je pro vás podstatné. Přijmu jakoukoli kritiku,“ uvádí k tomu Rakušan.
Expertky: Obsah kampaně je problém
Marketingová expertka z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) Denisa Hejlová pro Echo24 uvedla, že kampaň hnutí STAN je zaměřena na jejich klíčové voliče z regionů. „Snaží se obnovit důvěru, navázat na dřívější užší vztah občanů se starosty a místními politiky, které znají. Určitě je dobře, když politici vyrážejí na osobní setkání s voliči, to nic nenahradí a osobní kontakt je nakonec dobrý i pro politiky,“ míní Hejlová.
„Jako problematické vnímám hlavní heslo ‚bez cenzury‘, protože bohužel právě avizovaný boj s dezinformacemi v počátku této vlády řada voličů zejména z opozice vnímala negativně a úplně se nepovedl. Vláda se snaží na tom nyní pracovat nově, ale nevidím tu pozitivní důvod, proč na to navazovat. V Rakušanově klipu úplně chybí argument, co se STANu opravdu povedlo a proč je volit,“ uvedla Hejlová.
Další problém spatřuje ve „vyříkávání si s Fialou“. „To působí poněkud trapně, vzhledem k tomu, že oba pánové jsou součástí jedné vlády. Rekordně nízká důvěra občanů v tuto vládu se tak vztahuje na všechny její členy včetně ministra vnitra,“ dodala Hejlová.
Odbornice na politický marketing Marcela Konrádová z FSV UK pro Echo24 řekla, že ji spuštění kampaně nepřekvapuje. „Vládní či nevládní, STAN potřebuje novou krev do žil vzhledem ke klesající popularitě vlády, jejíž jsou součástí, řadou kauz jejích členů a spolupracovníků, ale také aktuálním medializovaným hodnocením Víta Rakušana jako ministra vnitra v souvislosti s prosincovou tragédií na Filozofické fakultě UK v Praze,“ poukázala Konrádová.
Nový brand může podle ní hnutí pomoci. „Heslo debat Bez cenzury má podle mého názoru ukázat voličům, že strana již nemá co skrývat, naopak je otevřena kritice a komentářům. Logikou může být také vcelku jednoduchý sběr dat (zpětná vazba), na základě nichž pak mohou připravit kampaň pro parlamentní volby v příštím roce,“ míní Konrádová.
Zaujala ji vizuální podobnost s FDP, německou liberální stranou. „Vizuály se často ‚půjčují‘ od stran, ke kterým mám ideologicky nebo pozičně blízko. STAN se v poslední době velice kladně vyjadřuje ke stejnopohlavním sňatkům, přijetí eura či korespondenční volbě, tedy typicky liberálních tématech. Bude tedy zajímavé sledovat, zda re-branding s sebou přinese také větší programové změny a větší přiklonění k liberální politice,“ dodala expertka.
Video je podle ní kvalitně zpracované. „Nic jiného bych ale nečekala. Oceňuji humor, o který se snaží. V tomto tipu videa, které má uvést re-branding, které není volební, to je jedině pozitivní,“ míní Konrádová. „Druhá věc je obsah, který už hodnotím spíše kriticky. Z logiky politického marketingu chápu, proč přechází do útoku vůči Petru Fialovi. Je to ale korektní? Vzpomeňme na řadu skandálů a kauz, se kterými se STAN (členové, spolupracovníci) museli od voleb 2021 už vypořádat. Vláda v čele s premiérem Fialou je vždy podržela,“ připomíná.
S ohledem na vybrané lokace, do kterých Rakušan a spol. zamíří, připomněla Konrádová, že podobně postupoval také prezident Pavel, který po vyhraných volbách navštívil právě tyto vyloučené lokality, kde navíc nedostal výraznější volební podporu. „A zcela jistě mu to neublížilo,“ řekla expertka.