Nejvtipnější pesimista Schopenhauer: „Kdo touží, chce trpět.“

Nejvtipnější pesimista Schopenhauer: „Kdo touží, chce trpět.“

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .

Echo Prime

Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat zde.

Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.

Echo Prime

„Kdyby se toto vydařilo, už bych byla s životem spokojená,“ říkáme si a těmi slovy dosvědčujeme nepoučitelnost. Touhy se po dosažení mety záhy adaptují na nový normál a na „vyšší“ úrovni se znovu roztočí. Výsledek? Cíl nic neznamená a říkáme si znovu: „Kdyby jen ještě…“

S kapitalismem to nemá nic společného, spíše s lidskou přirozeností. Naše přání i myšlení mají jednu a tutéž strukturu: strukturu tělesných tužeb. Aspoň to tvrdí Arthur Schopenhauer, jeden z nejvlivnějších filozofů devatenáctého století. Zapůsobil na Thomase Manna, Ludwiga Wittgensteina nebo Michela Houellebecqa. Oblíbeným je také dodnes mezi psychology a psychiatry, o čemž svědčí třeba kniha Léčba Schopenhauerem od Irvina Yaloma, představitele „existenciální psychoterapie“ a autora klasické monografie Teorie a praxe skupinové psychoterapie.

Echo 24

Nejvtipnější pesimista Schopenhauer: „Kdo touží, chce trpět.“

0:00 0:00

Stáhnout MP3

Oblíbenost mezi psychoterapeuty není náhodná. Thomas Mann nazývá Schopenhauerem předchůdcem Sigmunda Freuda právě pro jeho přesvědčení, že těžištěm bytí není mysl, ale tělo, konkrétněji pohlavní orgány. I intelektuální touhy jsou sublimované sexuální potřeby. Ty jsou podle Schopenhauera ze své podstaty uspokojováním neuspokojitelné, a přitom tvoří základ všech ostatní, i intelektuálních, potřeb. Není náhoda, že dlouhou dobu platilo: Kdo chce něčeho dosáhnout, musí si udělat pořádek v sexualitě.

Schopenhauer k tomuto úkolu přistupuje s vervou. Je třeba si systematicky odvykat toužení. Pomůže filozofie, kterou chápe jako nauku o spáse. Filozofické poznání má člověka vést k náhledu bezvýchodnosti jeho tužeb, které se mu již tímto vhledem daří utlumit, ideálně je však třeba přikročit k vyhladovění. Konkrétněji nabízí Schopenhauer tři cesty: etiku, umění i askezi. V těchto nejvyšších činnostech se dostáváme k prahu nás samých. Jsou to „nečinné činnosti“, neboť kdo v nich vyniká, odstupuje od vlastního hlediska, a tím se otevírá druhému, kráse, světu.

Kapitoly

I. Nebýt čten jen mezi filozofy [úvod až 11:05]

II. Svět jen moje představa? Taková hloupost… [11:05 až 24:04]

III. Filozof, investor, milovník pudlů – a celebrita [24:04 až 33:15]

IV. V těle cítíme svět z jeho nitra. [33:15–58:55]

V. Kdo touží, chce trpět. [54:35–1:04:00]

VI. Tři cesty ke spáse: Etika, umění, askeze [1:04:00 až závěr]

 

Bibliografie

Michel Houellebecq, Schopenhauer, Paris: L’Herne, 2017.

Thomas Mann, Schopenhauer, Praha: Votobia, 1993.

Rüdiger Safranski, Schopenhauer und Die wilden Jahre der Philosophie, Frankfurt am Main Fischer Taschenbuch Verlag, 2006.

Arthur Schopenhauer, Svět jako vůle a představa, sv. I přel. Milan Váňa, Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov, 1997.

Irvin D. Yalom, Léčba Schopenhauerem, přel. Helena Hartlová, Praha: Portál, 2010.

22. října 2024