Ministr Dvořák o zdražení benzinu: lidé nebudou tolik jezdit a nedáme vydělat Rusku
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) by neodkládal transpozici některých částí evropské směrnice, která by vedla ke zdražování pohonných hmot. Řekl to v pořadu Otázky Václava Moravce na ČT. Radikální a nákladná opatření nynější vláda původně v Evropě odsouhlasila, nyní však tvrdí, že chce část týkající se placení za emise i v rámci silniční dopravy či vytápění odložit a bude chtít prosadit jejich zrušení či zmírnění. Ve sněmovně je pak návrh, který má část dopadající na občany odsunout do dalšího volebního období.
Unijní směrnice se týká rozšíření systému emisních povolenek i na další, běžné oblasti života. Tedy ne jen na těžký průmysl a energetiku, ale od roku 2027 i na vytápění domů a osobní dopravu. Znamená to, že emisní povolenky se budou vztahovat i na benzin, naftu či plyn, což se výrazně promítne do koncové ceny pro zákazníky, protože distributorům paliv kvůli zvýšeným nákladům nic jiného nezbude. O tom, s jakými cenovými skoky se počítá, jsme podrobněji psali například zde. Transpoziční novela nyní prochází legislativním procesem ve sněmovně.
Podle ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka je snaha odložit účinnost některých částí směrnice na škodu. Uznal však, že jsou jeho postoje zřejmě o něco radikálnější než u zbytku vlády. „Zdražování pohonných hmot samozřejmě přijde, jestli to bude o dvě koruny, tři koruny, o pět či o deset, to já teď nevím. O třicet to nebude. Chci říct, že cílem těchto opatření není, aby se lidem hůře žilo, ale aby spotřebovávali méně fosilních paliv a mimo jiné, abychom také nedávali vydělat Rusku, které je největším producentem fosilních paliv, na nichž jsme dlouhodobě byli závislí a teď se toho pomalu a těžko zbavujeme,“ uvedl ministr Dvořák.
V pozadí všech bojů proti zeleným ideologiím či politikám je podle Dvořáka to, že Rusko ztrácí odbytiště. „Aniž bych chtěl říct, že každý, kdo bojuje proti Green Dealu je v ruském žoldu, ale boj proti Green Dealu je v ruském zájmu,“ řekl ministr Dvořák. Podle něj se to, co se odloží, stejně bude muset o pár let později zavést. „A bude to dražší a bolestivější. Myslím, že to nezaznívá dost často, ale ten problém nezmizí, budeme ho muset řešit. Je to svým způsobem nezodpovědné,“ dodal.
Směrnice vychází z evropského balíčku zelených opatření Fit for 55. Hlavní jednání o nich se vedla až za vlády Petra Fialy (ODS), ačkoli v počátku v roce 2019 evropský klimatický Green Deal odsouhlasil ještě Andrej Babiš. K finálnímu schválení závazné směrnice o rozšíření systému povolenek došlo v dubnu loňského roku na Radě EU, kde proti tomu Česko nijak nevystupovalo.
Emisní povolenky nakupují elektrárny a další průmyslové podniky, které vypouštějí do ovzduší skleníkové plyny, hlavně oxid uhličitý. Jedna povolenka opravňuje podnik vypustit do atmosféry jednu tunu oxidu uhličitého, případně ekvivalentního množství jiného plynu. Vykazovat emise musejí i letecké společnosti.