Pendolino se do šrotu nechystá. Superrychlé tratě nabírají zpoždění
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
Nejrychlejší vlak na české železnici Pendolino měly na konci desetiletí nahradit modernější a mnohem rychlejší soupravy, které budou jezdit rychlostí až 320 km/h. Tak rychle to ale nebude. Příprava výstavby vysokorychlostních tratí se protahuje a na většině úseků se s ní začne o několik let později, než se plánovalo. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) teď tvrdí, že se po prvním úseku superrychlé železnice svezeme do roku 2034 a šest let nato bude hotová většina připravovaných tratí.
Zprávu o průběhu přípravných prací projednala vláda minulý týden. Z dokumentu, který zveřejnil server Zdopravy.cz, je zřejmé, že Správa železnic počítá se zahájením stavebních prací na většině hlavních úseků o několik let později, něž byl původní plán. Například stavba trati z Prahy do Drážďan, konkrétně úseku VRT Podřipsko, měla začít už v roce 2027. Zatím ale nebyla předložena ani studie posouzení vlivu na životní prostředí, tzv. EIA. Aktualizovaný materiál proto nyní počítá se zahájením stavby až v roce 2030 a zahájením provozu v roce 2035.
Obdobné zpoždění se projevilo také na dalších úsecích projektované vysokorychlostní trati (VRT), která má spojit Prahu s Brnem a Ostravou. Stavba nového úseku železnice z Běchovic do Poříčan měla začít už příští rok, podle nových plánů to bude ale nejdřív v roce 2030. O tři roky se opozdí také stavba VRT Jižní Morava, což bude nová rychlostní výpadovka z Brna na Vídeň a Bratislavu. Její stavba má začít v roce 2028, tedy stejně jako první práce na úseku VRT Moravská Brána mezi Přerovem a Ostravou.
Stát posouvá termín prvních stavebních prací na projektu VRT už poněkolikáté. Podle původních plánů se totiž měly první úseky začít stavět už v roce 2020. Dalšímu zpoždění má podle ministra dopravy Kupky zabránit přechod na takzvaný projektový způsob řízení, jaký je u podobných projektů běžný na západ od našich hranic. Na realizaci bude nově dohlížet vládní výbor pro strategické investice v čele s premiérem Petrem Fialou (ODS).
Kupka vysvětluje zpoždění debatou s obcemi
Ministr dopravy, který vede meziresortní řídící výbor projektu, v pondělí publikoval na serveru Seznam Zprávy komentář, kde průtahy zdůvodňuje nutností vykomunikovat stavbu s dotčenými obcemi a kraji. Některé samosprávy si totiž stěžují, že stát jejich požadavky, zejména pokud jde o stavby tunelů a citlivého vedení nové dráhy krajinou, doposud ignoroval. Jak už jsme psali, některé obce podél dálnice D8, která je souběžná s úsekem VRT Podřipsko, kvůli tomu začaly státu hrozit i žalobou.
Ministr se se starosty obcí sdruženými ve spolku Koridor D8 sešel na konci září symbolicky v Roudnici nad Labem. Nedaleko odtud pod Řípem má totiž vyrůst jeden z prvních terminálů pro rychlovlaky. Ve zmíněném komentáři ministr napsal, že všeobecné obavy chápe. „Chápu je a já sám i moji lidé na ministerstvu proto věnují mnoho energie a času, abychom podpořili projektový tým investora, Správy železnic, v trpělivém a zevrubném dialogu se samosprávami a občany přímo dotčených obcí a se širokou veřejností. Vedeme s nimi intenzivní komunikaci, která je rozsahem nesouměřitelná s čímkoliv, co dopravní stavby dosud provázelo.“
„Mnozí říkají, že takový dialog zbytečně zdržuje. Já považuji dialog během projektování tratě za výbornou investici, která zkrátí závěrečné schvalování stavby. Dialog, v němž nacházíme s obcemi vzájemně přijatelná řešení pro vedení tratí, vyžaduje úsilí i čas, dokonce delší, než jsme si na začátku představovali,“ doplnil Kupka. Smysl rychlého vlakového spojení podle něj spočívá v tom, že díky vysokorychlostním tratím budou moci lidé bydlet ve větší vzdálenosti od velkých aglomerací a zároveň dojíždět do práce.
Posun k západním standardům
Předseda spolku Koridor D8, který sdružuje třicítku měst a obcí v úseku VRT Podřipsko, si poslední schůzku s Kupkou v Roudnici nad Labem chválí. A kvituje také přechod k projektovému řízení, protože stát dosud k výstavbě několika úseků nových tratí pohlížel jako na stavbu jakékoli jiné železnice.
„Aktuální změna na projektové řízení posouvá způsob přípravy VRT blíže západním standardům, kdy se na počátku s územím velmi intenzivně komunikuje a až pak se detailně projektuje, namísto dosavadního přístupu – projektujeme od stolu pak je čekáme, kdy narazíme do zdi. Dosavadní stále nedokončená dálniční síť je toho ukázkovým příkladem, proč je třeba tento nefunkční model opustit,“ uvedl pro Echo24 předseda Koridoru D8 Martin Klečka. Koordinace na vládní úrovni a napříč resorty podle něj doposud nebyla dostatečná.
„Na tyto problémy opakovaně členské obce ministerstvo dopravy upozorňují již od roku 2021, kdy bylo navrženo uzavření memoranda mezi MD, ŘSD, SŽ, kraji a obcemi o právech a povinnostech jednotlivých subjektů – na setkání v Roudnici nad Labem tomuto požadavku ministr Kupka vyhověl a daný dokument je nyní v přípravě,“ dodává Klečka. Až následující měsíce ukáží, zda ministr dopravy Kupka udrží s obcemi společnou řeč.
Pokud vše půjde dobře, prvním rychlovlakem bychom se mohli svést za deset let. Do té doby budeme po železnici cestovat nejrychleji patrně stále v italských soupravách SC Pendolino Českých drah. Ani ty však nemohou kvůli stavu našich železnic využít svou maximální rychlost 230 kilometrů, ale podle předpisů smí jet pouze 160 kilometrů za hodinu.