Lidský hnus
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Přihlásit se můžete
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete .
Obsah dostupný jen pro předplatitele.
Předplatné můžete objednat
zde.
Pokud nemáte předplatné, nebo vám vypršelo, objednat si ho můžete zde.
„V nejlepších hororech, které znám, jako jsou filmy Kijošiho Kurosawy, je postava důležitější než žánrová forma,“ říká švédský režisér Magnus von Horn. Kodaň, 1918, poválečný svět drtí nerovnost a bída. Karoline, chudá textilní dělnice, zůstala sama – manžel se ztratil na frontě. Má špatně placenou práci, hned v první scéně přichází o byt. Karoline sní o lásce a lepším životě, ani ta soulož v podchodu jí zpočátku nepřipadá podezřelá, ale my už víme, o co tu půjde. Sledovat její životní přešlapy bude jako dívat se na artovou verzi Výměny manželek. U těchhle případů se vžilo označení „misery porn“, tedy pornografie bídy, která využívá situaci chudých, aby vyvolala potřebné sympatie, naše morální opovržení a nakonec oddech, že se na tohle můžeme jen koukat a nemusíme to žít. Zaujalo vás to? Bohužel jde o jeden z těch filmů, o kterých je nejlepší si předem nic nečíst. Nebudu vám tedy z příběhu vyzrazovat víc, než je nezbytně nutné. Ono ani není tolik důležité, co se v Dívce s jehlicí stane, ale jak se to stane.
O novém filmu Magnuse von Horna jste v českých médiích prozatím mohli číst jako o tom, co „porazil Mádla“. Dívka s jehlicí potvrzuje trend, kdy se na letošních Oscarech konečně po letech začal brát vážně i žánr hororů – v hlavních kategoriích jsou nominovány Nosferatu, Substance i nový příspěvek do ságy Vetřelce. Nejsou to ale úplně čistokrevné horory, nedá se říct, že byste se u těch filmů nějak hodně báli, lekali se nebo z nich odcházeli šokováni. I v Substanci, ve které se nechutností děje asi nejvíc, se to dělá spíš ironizujícím způsobem, který vás pobaví. Dívka s jehlicí se ze začátku tváří jako periodické černobílé sociální drama z Kodaně, tady ovšem veškerá podobnost s typickými „dobovkami“, které evropské země na Oscary tak často posílají, končí. Von Horn se v rozhovorech rád odkazuje k expresionismu, vlivu architektonicky přesných vizí Fritze Langa (Metropolis, Vrah mezi námi) si skutečně nejde nevšimnout (dopady světla, kontrasty, dvojí rámování, časté odrazy v zrcadlech). Přesto jeho černobílé obrazy nepůsobí jako nějaké stylistické cvičení (i ten momentálně trendy „čtvercový“ formát kamery 4 : 3 je tu naprosto funkční), nestaví na odiv, kolik toho zná a co umí nepozorovaně vykrást. Dívka s jehlicí se neveze na žádné vlně snímků, které byly v evropské kinematografii v kurzu před deseti lety, naopak dost možná zahajuje „nový“ trend sama.
Film, u jehož sledování mi v životě bylo nejvíce úzko, byl Sám proti všem (1998) od Gaspara Noého, což je vzato do důsledků vlastně také film o lásce, resp. její absenci. Dívka s jehlicí téhle míry znechucení ze života nedosahuje, přesto vám ze sledování občas může být až fyzicky nepříjemně. Znepokojivost klaustrofobních obrazů s až úzkostnými zvuky, co za nimi slyšíte, tvoří krásně bezútěšný celek. V posledních letech se čím dál víc hovoří o „sound designu“, tedy jak film působí po zvukové stránce. Díval jsem se na ten film sám, přítelkyně v místnosti vedle pracovala, ale párkrát jí to nedalo a přišla se podívat se slovy: „Co se to tam proboha děje?“ V celém filmu neustále něco chrčí, bortí se, někdo naříká a dáví se, odehrává se tu skutečná „tělesná apokalypsa“. A k tomu všemu si přidejte ještě halucinace v podobě soundtracku dánské experimentální hudebnice Puce Mary (o jejích předchozích deskách píše publicista Pavel Zelinka v magazínu UNI jako o „hlukové katarzi“), který působí spíše jako záznam nějakého industriálního koncertu. Puce Mary je můj nový velký objev, vystupovala u nás už jednou spolu s kapelou Sunn O))), snad přijede brzy zase.
Dobře, o čem ale film krom vší té mistrovsky znázorněné tísně a hrůzy vlastně je? Interpretačních rovin a alegorií nabízí opravdu hodně, nepochybuji, že si progresivní novinářstvo vybere za své téma potraty, dále se nabízí i bytová krize či nedostatečné platové ohodnocení dělnic. Muži jsou tu samozřejmě svině, ženy naštěstí taky. A jejich životy? Jen nekonečně ubíhající horizont smutku.
Dívka s jehlicí, r. Magnus von Horn, 115 min., v kinech od 27. února
Diskuze
Komentáře jsou přístupné pouze pro předplatitele. Budou publikovány pod Vaší emailovou adresou, případně pod Vaším jménem, které lze vyplnit místo emailu. Záleží nám na kultivovanosti diskuze, proto nechceme anonymní příspěvky.